Bronseløver til DNB og Amnesty

Cannes Lions: Anorak vant torsdag kveld sin andre bronseløve under årets festival, mens TRY innkasserte sin første. Begge prisene ble delt ut i Media Lions-kategorien.

89946 1a341 original
Foto: Getty Images

Anoraks «The Distress Signal» for Amnesty International har allerede vunnet en løve i Cannes i år, da den tirsdag denne uken ble hedret med bronseløve i Radio Lions. Før kveldens prisutdeling var den nominert ytterligere tre ganger: I Media Lions, PR Lions og Social & Influencer Lions, og den endte altså opp med en bronseløve i førstnevnte. Anorak kan dermed dra hjem til Oslo med to bronseløver og seks shortlistplasseringer for «The Distress Signal» (jobben var nominert tre ganger i Radio Lions). Samme arbeid vant gull i Ikke-kommersiell i årets utgave av Gullblyanten. Jobben er laget sammen med Både Og Radiobyrå og Making Waves.

Lydløs og utspekulert

Bronseløve i Media Lions ble det også til «Den snikende parkeringsstolpen» av TRY for DNB Forsikring, filmen der en utspekulert parkeringsstolpe sniker seg inn i blindsonen til folk som er i ferd med å parkere. Kampanjen var del av den større integrerte kampanjen«Bonusbulken» for DNB Forsikring, og vant to sølv i årets Gullblyanten (Integrert og Onlinefilm). Det er Bacon som står for filmproduksjonen, med Andreas Riiser som regissør.

Det var flere norske byråer på shortlist i forkant av kveldens prisutdeling: POL var eneste norske byrå i Creative Data Lions-finalen, nominert for «Ringvirkinger» for DNB, mens SMFBs «Winter Is Coming» for IKEA var eneste norske jobb shortlistet i Direct Lions.

Fire norske vinnersjanser gjenstår

Fredag kveld foregår festivalens siste prisutdeling, og det gjelder kategoriene Film, Creative Effectiveness, Titanium og Glass: Lion for Change, samt en rekke priser som kårer årets best byrå, nettverk og holding company.

I Film Lions er det TRY alene som står for de fire resterende norske finalejobbene: De to Talkmore-filmene «Rotete datter» og «The Locker Room», «Den snikende parkeringsstolpen» for DNB og «Like the Movies» for Norwegian.

Vinnerne i samtlige resterende kategorier blir offentliggjort 21.00 fredag kveld.

Se torsdagens Grand Prix-kampanjer her

Torsdag kveld ble priser i følgende kategorier delt ut: Direct, Product Design, PR, Creative Data, Innovation, Social & Influencer og Media. Her er kampanjene som ble premiert med Grand Prix:

  • Direct Lions Grand Prix: «The Palau Pledge» for Palau Legacy Project av Host/Havas Sydney (Australia):
  • Product Design Lions Grand Prix: Kingo for Kingo av Ogilvy (Colombia):

  • PR Lions Grand Prix: «Trash Isles av» Plastic Oceans/LadBible av AMVBBDO London (UK):

  • Innovation Lions Grand Prix: «My Line» av Mullen Lowe SSP3 (Colombia):

  • Media Lions Grand Prix: «Tesco’s Food Love Stories» for Tesco av Mediacom/BBH (UK):