Mener Design Thinking-metodikken misbrukes

Kreativ leder i Bekk, Lillian Ayla Ersoy, tror det er mange kreatører og designere som sliter for tiden på grunn av dårlige arbeidsmiljøer skapt av en tilnærming der man sier seg fornøyd når en løsning er «bra nok».

90022 ce6ef original
Foto: Brandi Redd / Unsplash

Design Thinking er en metodikk der kundens utfordringer og behov matches med forretningsutvikling, teknologi og bærekraft. Lillian Ayla Ersoy, kreativ leder i design- og teknologiselskape Bekk, har vært en ivrig støttespiller og misjonær for denne metoden å jobbe på, og mener det ikke er noe galt i seg selv med Design Thinking. Men de siste årene har hun irritert seg kraftig over en prosess som i praksis misbrukes, noe både hun og flere andre ledenede designere hevder.

Middelmådig og kostbart

I en bloggpost på UX Collective skriver hun blant annet: «Som resultat har bransjen endt opp med å skape adskillige middelmådige og kostbare designløsninger. Jeg deltok nylig på en Fintech-konferanse i London der nesten alle apper så identiske ut. Jeg prøvde 100 løsninger som var påfallende lite unike og differensierende. Standariseringen og de samme «copycat»-trendene er overalt.»

Hun skriver videre i samme bloggpost om hvorfor hun tror at Design Thinking nå har blitt trend som gjør mer vondt enn godt, og skaper miljøer som er ødeleggende for designernes kreative evner.

Bloggposten har skapt mye engasjement siden den ble publisert i juni.

Viktig å være kritisk

– Jeg er glad for at artikkelen har skapt mye engasjement på Medium med over 4 400 «klapp» og 49 kommentarer, sier Lillian Ayla Ersoy til kreativtforum.no.

– Temaet har allerede skapt en åpen dialog og debatt, og jeg håper vi kan få til det samme i Norge. Det er viktig at vi løfter blikket og klarer å være kritiske til våre prosesser, håndverk og kvalitet blant tverrfaglige team. Designere kan til tider være litt for sjenerte og konfliktsky, avslutter Ersoy.

Les bloggposten her: «Why Design Thinking is failing and what we should be doing differently».