Sommerstengt med Kristian Schøning-Kristiansen

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

89985 1f8c7 original
Hos barbereren: Kristian Schøning-Kristiansen. Foto: Jeton Kacaniku. Barberer: Mauro C. Bravo
  • Navn: Kristian Schøning-Kristiansen
  • Stilling: CEO i SMFB

Heisann Kristian! Hva legger du i kreativitet?

– Kreativitet er et litt slitt ord som ofte misbrukes, og noe mange bruker som betegnelse på alt man ikke helt kan klassifisere. For meg handler kreativitet om å skape noe nytt og verdifullt utfra en eller annen form for utfordring.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Kreativitet redder dagen hele tiden. Innen alle type disipliner, enten vi snakker om underholdning, næringsliv, forskning eller teknologi. Det redder dagen ved å hele tiden utfordre etablerte sannheter og ved å pushe grensene, og finne svar på nye og gamle problemstillinger. I mitt eget liv redder det dagen på utallige måter. Enten det er privat hvor jeg kan nyte godt av Elon Musks kreativitet, eller koble av med TV-serier som «Westworld», eller bli inspirert av prosjektene til sønnen min sine. På jobben ser jeg hver dag hvordan kreativitet «redder dagen» ved at utrolig talentfulle folk bruker kreativitet effektiv for å løse utfordringer for kundene våre.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Kreativitet er kjernen i SMFB, og det som er med på å definere oss og vår kultur. Vi er 80 ansatte hvor alle bidrar på ulike måter til å utvikle, bevare og fornye miljøet. Vår flate struktur skal legge til rette for at alle disse flinke folkene skal føle at de slipper til, og får brukt sin kreativitet til hele tiden å gjøre oss bedre.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Av erfaring blir den litt for kreativ. Det blir nok dessverre litt for mye jobb, også i ferien. Men jeg skal prøve å koble av, og i år skal vi prøve noe «nytt», Miami Beach. I familien vår sverger vi som regel til Italia, så for oss er dette i seg selv ekstremt kreativt.

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.