Hyper-utbrytere blir FOLKA

I mai sa Trond Petter Sætrang og Jørgen van Santen opp jobben i Hyper for å satse på en usikker tilværelse som byrågründere. Nå er de oppe og står med kommunikasjonsbyrået FOLKA.

90920 cc21a original
Trond Petter Sætrang og Jørgen van Santen er FOLKA. Bildet tatt med selvutløser for å holde kostnadene nede, og firmakoppene finnes foreløpig bare i to eksemplarer.

– FOLKA spesialiserer seg på pedagogisk innholdsproduksjon av høy kvalitet til konkurransedyktige priser,​ forteller Trond Petter Sætrang.

​– Vår ambisjon er å ta kommunikasjonsfaget helt inn til kjernen i bedrifter ved å tilby prima produkter som øker motivasjon og kunnskap, og som bygger kultur og riktige holdninger. Det handler om å skape de beste forutsetningene for kompetanseheving og trening for alle ansatte i organisasjonen.

Hvorfor navnet FOLKA?

​– Kjernen i en organisasjon er folka som jobber der. For å lykkes trenger du ikke bare de beste folka, de må også utvikles, trenes og motiveres hele tiden. Dette er tid-og ressurskrevende, og det er her vi kommer inn,​ sier med-gründer og daglig leder Jørgen van Santen, og forklarer dermed både navnet og forretingsidéen.

Opplæringsprogram for Holdbart

Både Sætrang og van Santen kommer fra Hyper, sistnevnte har i tillegg erfaring fra Dinamo og DDB, og begge har jobbet med store merkevarer. En av byråets første kunder er dagligvarekjeden Holdbart, og ​sammen skal de utvikle et komplett opplæringsprogram for alle ansatte med SAAS-løsningen Motimate.

– Vi er foreløpig to ansatte med et stort nettverk av tekstforfattere, filmfolk, animatører, designere og spillutviklere. I oppstarten er denne modellen perfekt, men på sikt skal vi ansette flere FOLK, sier van Santen.