OBOS-festival slo alle sponsorrekorder

Samarbeidet mellom den to år gamle festivalen Oslo Sommertid, EKKO Agency, OBOS og JCP Nordic har båret gode frukter. En undersøkelse fra Sponsor Insight viser at hele 92 prosent av festivaldeltagerne koblet OBOS opp mot sitt sponsorobjekt. Nå er jobben nominert til tre ulike europeiske priser.

Oslo Sommertid har gjort Voldsløkka til Oslos nye utendørsarena, og satte i sommer ny Norgesrekord i antall solgte konsertbilletter. Sent i juni fikk et utsolgt publikum på 55.000 oppleve en rendyrket hiphop-dag med Eminem som headliner. Hovedsamarbeidspartneren OBOS ville lage en best mulig oppvarming til dagen, og samtidig by på musikkopplevelser til de som ikke fikk tak i billetter. 

JCP Nordic fikk oppgaven med å aktivere sponsoratet og fant raskt ut at en vanlig festivalstand ikke ville gjøre jobben. 

– OBOS huser en fjerdedel av Oslos befolkning og er en av de største støttespillerne til byens kulturliv. Når de utfordret oss på å gi tilbake, måtte vi tenke utenfor rammene til Voldsløkka, sier head of PR Kim Reksten Grønneberg i JCP PR & Advertising. 

24 unike festivaler

Løsningen ble en verdensrekord i antall festivaler. Hver time gjennom et helt døgn ble det avholdt festivaler på 24 ulike destinasjoner. Artister som Hkeem, OnklP, Linda Vidala, EddiexZino sørget for å underholde publikum på alt fra en kebabsjappe i Torggata til Kulturministerens kontor.

Musikkaktiveringen ble tilrettelagt av EKKO Agency. OBOS ønsket også å besøke sine andre samarbeidspartnere, derfor fikk blant annet Den Norske Opera & Ballett, Folkemuseet og flere av OBOS' boligprosjekter besøk av pop-up festivalen.

Nominert til tre europeiske priser

Denne uken presenteres OBOS 24 foran juryen i BEA World Festivals i Portugal, samtidig som den også er nominert i European Excellence Awards og European Sponsorship Association.   

– I OBOS jobber vi mye med kultur, men prosjektet JCP presenterte oss var nyskapende på mange måter. For det første fikk vi vist frem mange deler av vår virksomhet, og det ga oss mulighet til å skape aktivitet i mange kanaler, noe som var utslagsgivende for suksessen vi hadde, sier sponsorrådgiver Hege Asplund i OBOS.

– Eksepsjonelt god jobb

I tillegg til en heseblesende logistikkoperasjon foran 24 ulike publikum, ble alt streamet direkte i Norges lengste Facebook Live-sending, med egne studioverter som engasjerte seerne med intervjuer og konkurranser hvor man kunne vinne festivalen hjem til seg. Totalt 1,3 millioner ble eksponert for OBOS 24 i sosiale medier.

– Sponsor Insight har aldri sett en så høy score på uhjulpet sponsorkjennskap i de målingene vi har gjennomført. Disse inkluderer også andre navnesponsorat. OBOS har derfor åpenbart gjort en eksepsjonelt god jobb i forhold til å sikre avsenderidentiteten i dette tilfellet, sier Vegard Arntsen i Sponsor Insight. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.