Sølvfisken til «Fantastiske ingenting»

Årets reklamefilm fra TRY og Forsvaret vinner Sølvfisken for oktober.

Hvorfor skal Norge egentlig ha nye kampfly? Årets reklamefilm fra Forsvaret starter med dette og flere andre retoriske spørsmål rundt Norges forsvarsevne.

– Målet med filmen er å få vist frem mange sider av det moderne, norske Forsvaret og samtidig få folk til å reflektere rundt hvorfor vi egentlig har et forsvar, sa det kreative teamet Karin Lund og Øystein Halvorsen da filmen ble lansert i september.

– Mange av de som søker seg til Forsvaret gir uttrykk for at de ønsker å være «en del av noe større». Vi håper at filmen ivaretar også det aspektet, la konsulent Lars Mitlid til.

Prosjektleder hos TRY var Marte Heiersted. Filmen er regissert av Martin Werner og produsert av Ola Narum Berg.

De ville ikke at noe skulle skje, men Sølvfisk ble det likevel

Begrunnelsen fra sølvfiskjuryen er følgende: – De siste årene har Forsvaret levert kommunikasjon av høy klasse. Årets film henvender seg både til opinionen og til «våre beste unge folk» som skal rekrutteres. Det er tøffe og nydelig filmete action-scener som helt sikkert får mang en 17-18 åring til å vurdere Forsvaret, samtidig som filmen elegant turnerer det som er opinionens spørsmål. Hva ønsker vi å oppnå med alt dette, hva vil vi at skal skje? Absolutt ingenting, sier Forsvaret. En fortjent sølvfisk, sier juryen. 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.