Good Morning-team vant Gulltusjen

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland reiser til Cannes for å representere Norge i Young Lions Print.

92560 b0485 original
Byråvinnerne Martin Abbedissen Fauskanger (t.v.) og Mateus Porto Hopland fra reklamebyrået Good Morning.
92561 1237a original
Student-vinnerne Fanny Skaug (t.v.) og Emilie Malnes fra Westerdals, Høyskolen Kristiania.
92562 46ce3 original
Vinnerbidraget i byråkategorien.
92563 b3871 original
Vinnerbidraget i studentkategorien.

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland fra reklamebyrået Good Morning gikk helt til topps i kategorien for reklamebyråer under Gulltusjen 2019, den årlige konkurransen i regi av Amedia Salg og Marked. De reiser dermed til Cannes i juni for å representere Norge i Young Lions Print.

I studentkategorien var det Fanny Skaug og Emilie Malnes fra Westerdals, Høyskolen Kristiania som stakk av med seieren, og teamet premieres med 20.000,-.

Rekorddeltakelse

Med hele 138 deltakere og 69 team ble det satt ny rekord under årets utgave av Gulltusjen. Som vanlig var det papiravis-annonsen som sto i sentrum og det ble konkurrert i to kategorier; en for studenter og en for ansatte i reklamebyrå. Med kun tusj, papir og seks timer til disposisjon fikk deltakerne i oppgave å skissere en papirannonse for Unicef. Annonsen skulle sette fokus på Verdens Barnedag og Barnekonvensjonen.

– Barns rettigheter er noe av det viktigste for fremtiden vår. Vi ville derfor vise at Unicef jobber for at barn skal få muligheten til å uttrykke seg. Utrolig gøy at juryen likte ideen vår, print er alltid et morsomt format å jobbe med. Og da er det ekstra kult at vi nå får muligheten til å konkurrere i Young Lions Print i Cannes, sier Fauskanger og Hopland.

Juryen sier følgende om vinnerteamets løsning: «Juryen likte enkeltheten i annonsen og hentydningen til «pennen er mektigere enn sverdet». Motivet av en enkel fargestift sammen med overskriften får frem at dette budskapet handler om barn og at deres fantastiske barnlighet trenger å ivaretas. Sammen ledet overskriften og motivet deg til at 20.november er dagen for å feire barns rettigheter og at Unicef er en organisasjon som arbeider for barns rettigheter over hele verden. Som bonus er dette også en løsning som egner seg veldig godt på annonseflater i avisen».

– Et stort kompliment

Juryen har følgende å si om vinneren av studentkategorien: «En høylytt og gøyal annonse som gjør at du ser frem til å feire barns rettigheter 20. november».

– Vi synes det er veldig stas å vinne. Det er et ekstremt høyt nivå blant de andre deltakerne, så det å vinne er rett og slett en stor kompliment, sier Fanny Skaug og Emilie Malnes.

– Jeg måtte finne ny partner på konkurransedagen. Godt å ha en god, kreativ venn fra grafisk, som stiller opp på stående fot og innfrir til de grader, legger Skaug til.

Arrangøren Amedia Salg og Marked er tilfreds med nivået på årets konkurransen.

– De to vinnerbidragene skilte seg ut i mengden av gode bidrag, sier Marie Sundling, leder for marked, strategi og kompetanse i Amedia Salg og Marked

Årets jury bestod av Espen Haugen fra Kitchen, Kim Gothard Taanevig fra Maverix, Knut Røse fra Schjærven, Erik Augdahl fra Unicef og Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked.