Sølvfisken til Grønt Punkt

Atle Antonsens oppfordning om å «ta deg sammen 'a» har vunnet Sølvfisken for mars. Det er Alexander Reklamebyrå som står bak kampanjen.

93174 e1d16 original
Skjerpings: Atle Antonsen demonstrerer for menn over 40 (og deres sympatisører) at alle unnskyldningene for ikke å kildesortere ikke holder vann.

Med årets nasjonale kampanje ville Grønt Punkt Norge treffe en målgruppe som kanskje i litt større grad enn andre har fabrikkert seg grunner for ikke å sortere. Som forrige gangen Atle Antonsen var med på laget, var målet også denne gangen å møte begrunnelsene med humor.

I totalt fire filmer tar Grønt Punkt Norge og Atle Antonsen for seg fire grunner norske menn over 40 år har gitt når de er spurt om hvorfor de ikke kildesorterer: «Det er altfor mye jobb.» «Det er for dyrt!» «Da må jeg kjøre rundt og lete.» «Det finnes ikke noe system.» I filmene forsøker Atle Antonsen på humoristisk vis å vise hvor dårlige unnskyldningene er.

– Med årets kampanje formidler vi at gjenvinning sparer uttak av råvarer og at det er en teknologisk fabelaktig prosess bak hele avfallssystemet vårt, sa Ljøstad kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge da kampanjen ble lansert i mars.

– Inn i stuen din

Det er filmen «Drikkekartong» («Det er alfor mye jobb») som har vunnet Sølvfisken for mars. Her er Sølvfiskjuryens begrunnelse: Vi ser alltid etter filmer som står ut i mengden, og i dette tilfellet kommer Alexander Reklamebyrå sin film for Grønt Punkt og Atle Antonsen nærmest gjennom tv-skjermen og inn i stuen din. Filmen går rett på sak og er gøy hele veien. Det er sjelden det er så moro å bli skjelt ut! Vi synes det er imponerende at de klarer å være tro mot sitt eget konsept, samtidig som de fornyer seg. Og selv om filmen først og fremst snakker til menn over 40, er budskapet noe de aller fleste kjenner seg igjen, inkludert sølvfiskjuryen. Vi lover å ta oss sammen!

Filmene er regissert av Christian Skolmen og produsert av Fredrik Pryser i Pryserfilm. Kreativt team fra Alexander Reklamebyrå er Ying Hau og Jeppe Christoffersen, mens Marius Wold var konsulent.

Her ser du de øvrige filmene i kampanjen.