KIND kåret til årets byrå i EDA
KIND er kåret til Agency of the Year 2019 av European Design Awards. Byrået oppnådde utmerkelsen etter å ha vunnet to gull og et sølv. Anti og TRY Apt vant også gull i konkurransen, i tillegg ble det også medaljefangst på Bleed, SDG og Olssønbarbieri.
Det norske branding-byrået KIND er kåret til årets byrå i Europa 2019 av European Design Awards, som ble delt ut 8. juni i Warsawa.
– Årets European Design Awards har hatt et rekordhøyt antall innsendelser, og kvaliteten på designarbeidet i Europa er ekstremt høy. KIND har en unik tilnærming til emosjonell merkevarebygging, og har bevist at de kan levere et fantastisk konseptuelt arbeid. Med sin eksepsjonelt sterke posisjon i branding- og designmarkedet, var de et klart valg til topplasseringen i 2019, ifølge Demetrios Fakinos, direktør og partner i European Design Awards.
I tillegg til Agency of the year vant KIND to gull og et sølv i kategoriene Brand logo, Integrated Identity Applications og Food & Beverage Packaging for det samme arbeidet: FLYT Gourmet for Norwegian Seaweed.
Det er første gang i konkurransen sin historie at den gjeveste prisen, Agency of the Year, går til et byrå fra et av de skandinaviske landene.
– At vårt arbeid blir sett og anerkjent av eliten av Europas designkritikere- og journalister er en stor ære. Å motta prisen som Europas beste byrå, er en stor anerkjennelse ikke bare for oss, men for norsk- og skandinavisk design generelt. Vi er et ambisiøst selskap med mål om å etablere oss som et ledende branding-byrå i verden. Denne utmerkerkelsen viser at vi er på god vei, sier Tom Emil Olsen, grunnlegger og leder av Kind, som har sin hovedbase i Bergen.
Gull, sølv og bronse til TRY Apt
TRY Apt vant tre priser i årets EDA Awards: Gull for «Coding is Fun» for Equinor, sølv til «The Rainforest» for Equinor og bronse til «Passport Security» for Politiet, alle tre vinnerjobbene i Digital-kategorien.
Anti var bare litt snaurere, med gull og sølv. Byrået vant gull for Handelens Miljøfond i kategori for Branding, og sølv for skriftsnittet Optician Sans for Optiker-K i kategorien Miscellaneous.
SDG, Bleed og Olssønbarbieri
Bleed vant et sølv til Neudoerfler Office Systems i kategori for Branding, og hele tre bronse til Pseudonym Publishing, laget for og av byråets William Stormdal, som vant i kategoriene Miscellaneous, Publication og Internal Production.
Scandinavian Design Group tok med seg et sølv for logoen til Amerikalinjen i kategorien Branding, mens Olssønbarbieri vant bronse for pakningsdesignet til sin «Tails of»-serie for Arcus.
Se alle vinnerne her på europeandesign.org.