Se torsdagens Grand Prix-vinnere

Burger King vant sin andre Grand Prix. Det gjorde også Sverige.

93789 2160a original
Foto: Philip Schulte / Cannes Lions.

«IKEA + Obama»-kampanjen fra SMFB var på shortlist i Brand Experience & Activation, der prisutdelingen foregikk i kveld, men uten at det ble pris på jobben.

Grand Prix i denne kategorien gikk til McCann New York for kampanjen «Changing the Game» for Xbox One S All-Digital Edition, en ironisk mockumentar som skildrer det beinharde strategiarbeidet bak Microsofts beslutning om å fjerne diskstasjonen på de nye «digitale» Xbox-konsollene som ble sluppet i mai.

Sverige mottok sitt andre Grand Prix under festivalen, i et år som bransjebladet Resumé omtaler som «skralt» for Sveriges del. GP ble delt ut i kategorien Creative eCommerce for «Do Black – The Carbon Limit», et kredittkort med sperregrense på karbonfottrykket. Byrået er RBK Communication i Stockholm.

I Creative Effectiveness-kategorien ble Grand Prix tildelt «Black Supermarket» for Carrefour, en jobb laget av Marcel i Paris.

I Innovation Lions ble det Grand Prix på «See Sound» for Wavio, en kampanje laget av Area 23/FBC Health Network i USA. Videoen kan du se på Facebook.

I Mobile Lions ble det nok en Grand Prix på «The Whopper Detour» for Burger King av FCB New York. Onsdag vant samme kampanje Grand Prix i Direct.

I Radio & Audio var det HBO og 3601, New York som vant Grand Prix for Alexa-spillet«The Maze», som er del del av promoarbeidet til TV-serien «Westworld».