Her er sommerens Sølvmikken-vinnere

I juni var det The Oslo Company som gikk av med seieren i Sølvmikken med sin kampanje for Fagforbundets reiseforsikring, mens juli-Sølvmikken ble vunnet av Sagveien Resort med sin kampanje for Kongeparken.

Sommermånedenes Sølvmikken-kåringer er avgjort, og i juni var det The Oslo Company og Fagforbundet som gikk til topps, slik de også gjorde i mai. Denne gangen spiller kampanjen på kontrastene mellom hverdag og ferie for å illustrere at Fagforbundet, med sin reiseforsikring, også er med deg når du er ute og reiser.

Juryens begrunnelse: «Fagforbundet tar ikke ferie selv om kundene deres gjør det. To nye spotter i samme serie som vinnerkampanjen fra mai, stikker av med seieren til New York. Både idéen og produksjonen er god, selv om overgangene fra hverdag til ferie er litt mer overraskende denne gangen. Vi håper teamet har reiseforsikringen i orden;). Grattis!»

Hør kampanjen her: «Brannkonstabel» og «Prest»

  • Byrå: The Oslo Company
  • Kreativt team: Simon Karlsson og Magnus Ravlo Stokke
  • Prosjektleder: Celin Vanay
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Fagforbundet

Flis og betalingsutsettelse

Sølvmikken-gjengangeren Right Price Tiles er på pallen igjen, og denne gangen handler det om hvordan du kan få en betalingsutsettelse på 14 dager uten å betale noe ekstra, via Klarna.

Juryens begrunnelse: «Right Price Tiles slår ikke sprekker. De limer seg fast på Sølvmikkens toppliste med noen nye spotter der butikkansatte gladelig forteller om kjedens nye, smoothe samarbeid med Klarna. Juryen ler og koser seg som vanlig, men begynner å lure på om de som svarer på telefonen kan ha blitt instruert, denne gangen? Uansett, grattis med andreplassen!»

Hør kampanjen her: «Klarna Bergen»«Klarna Skien» og «Klarna Oslo» 

  • Byrå/produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Ola-Per Ekblom og Tom Aksel Mathisen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Kunde: Right Price Tiles

Til forveksling lik

Folk som sårt trenger briller er en tilsynelatende utømmelig kilde til reklameinspirasjon for Specsavers og SMFB, og spottene som tar tredjeplassen i juni er intet unntak.

Juryens begrunnelse: «Oj! Man ser virkelig dårlig hvis man forveksler solkrem med rømmedressing! Da må man vel være helt blind? Isåfall treffer Specsavers blink ved å plassere disse reklamene på radio, og det er nok til pallplass i juni. Vi gratulerer!»

Hør kampanjen her: «Sinnataggen»«Solkrem»«Frisbee»«Grill»

  • Byrå: SMFB
  • Kreativt team: Eirik Stensrud og Thomas Askim
  • Prosjektleder: Henriette Valeur
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Specsavers

Til topps i juli: Kongeparken og Sagveien Resort

Attraksjonene i fornøyelsesparken Kongeparken kan vise seg å være en både fysisk og emosjonell berg-og-dal-bane, spesielt om du er av det engstelige slaget, noe radiospottene fra Sagveien Resort illustrerer på ypperlig vis, ifølge juryen.

Juryens begrunnelse: «Feriedestinasjonen Kongeparken leverer de soleklart beste spottene denne sommeren. Dette er gøy! Informasjon og humor, hånd i hånd, som far og datter i berg-og-dal-banen. Pingleforeldrene i Sølvmikkjuryen kjenner seg godt igjen! Disse spottene tar både publikum og byrået til topps i juli. (Før det går utfor igjen i New York til våren, si). Grattis!»

Hør kampanjen her: «Spot 1» og «Spot 2»

  • Byrå/produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kreativt team: Jon Iver Helgaker, Jonas Torgersen, Martin Oftedal og Petter Haavik 
  • Kunde: Kongeparken

Funcfacts i sommervarmen

Fordelsprogrammet LOFavør kjempet også om radiooppmerksomheten i juli. Juryen forklarer resten: 

 «Andreplassen i juli går til en serie funfacts for LO, som har et overraskende bredt tilbud til sine medlemmer. Mengden funfacts gjør at man gleder seg til neste spott for å høre en ny, men også kanskje at alle ikke er like fun. Det holder likevel til sølv i juli, gratulerer!»

Hør kampanjen her: «Gebiss»«Buffet»«Finland», «Lykke»«Cherofobi» og «Romvesen» 

  • Byrå: Dinamo
  • Kreativt team: Hannah Hagtvet Hjeltnes og Kari Sørby
  • Konsulent: Tor Asbjørn Hegge og Ivar Vereide
  • Prosjektleder: Anne Gro Carlsson
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: LOfavør

Legenden Phil Dunphy

Fox Channel sendte «Modern Famliy» gjennom hele sommeren, og fortalte om det på radio via en blodfan av Phil Dunphy, familiefaren som har et smertefullt pinlig anti-gullkorn for enhver anledning. Slikt blir det morsomme spotter av.

Juryens begrunnelse: «De som vet, de vet at Phil Dunphy er en legende. Det får dem til å føle seg smarte når de tar referansene i disse radiospottene. Dette er smale, men gøyale spotter og gjør nok jobben de skal for Fox. Grattis med bronsen!»

Hør kampanjen her: «Tatovering»«Fototapet» og «Skap»

  • Byrå: Morgenstern
  • Kreativt team: Henrik Weido Lorentzen og Tor Adam Slettebø
  • Konsulent: Nikolai Nordan Riibe
  • Prosjektleder: Anita Nørsett Dahl
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
  • Kunde: Fox Channel

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.