Red Dot til Bleed

Bleed har vunnet Red Dot-award for redesignet av identiteten til den østerrikske statskanalen ORF1.

Det norskeide byrået har studioer i Oslo og Wien, og vant det prestisjefylte oppdraget gjennom en internasjonal konkurranse.

24 internasjonale eksperter har gått igjennom rundt 8700 innsendinger, og vurdert ORF1s nye kanalidentitet som et av de beste arbeidene. Prisutdelingen finner sted 1. november 2019 i Berlin.

– Oppdraget for ORF1 er blant de mest spennende oppgavene vi har begitt oss utpå. På samme måte som NRK1 i Norge, er ORF1 flaggskipet i østerriksk TV. Vi har hatt fokus på å lage et uttrykk som er enkelt, men samtidig modig og allsidig. Det er veldig gøy at Red Dot-juryen anerkjenner resultatet, sier partner og kreativ leder Svein Haakon Lia i Bleed.

Oppdraget for ORF1 innebar full redesign av ORF1s visuelle profil, inkludert logo, utvikling av ny font, samt tilhørende statisk og levende grafikk. I tillegg har Bleed vært rådgivende på utvikling av nytt kommunikasjonskonsept for kanalen.

– Bleed har skapt en identitet som er tro mot ORF som helhet, men samtidig gir ORF1 en distinkt profil som er både iøyenfallende og modig. Samtidig knytter den nye profilen design og innhold enda tettere sammen. Jeg er veldig glad for at dette arbeidet har blitt tildelt Red Dot Award, sier toppsjefen i ORF1, Lisa Totzauer.

Red Dot-nyheten var for øvrig toppsak i gårsdagens Der Standard, Østerrikets største avis.

Bleed er et uavhengig designbyrå med studioer i Oslo og Wien. Byrået er blant de mest prisvinnende i Norden og har jevnlig figurert på lister over verdens mest anerkjente designstudioer. Bleed har 19 ansatte og omsatte i 2018 for ca 24 millioner kroner.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.