Bane NOR valgte Creuna

Bane NOR har valgt Creuna som samarbeidspartner for merkevare og visuell identitet for de neste årene.

95041 7297d original
Bane NOR og Creuna skal sammen bygge kjennskap, kunnskap og engasjement om Bane NORs samfunnsoppdrag. Foto: Creuna

– Creuna er akkurat den partneren vi trenger i den viktige transformasjonen Bane NOR står oppe i, sier Torild Lid Uribarri, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bane NOR.

– Sammen skal vi sette en bærekraftig retning for merkevare og identitet, og skape engasjement for oppgavene både i egen organisasjon, blant samarbeidspartnere og i eksterne målgrupper.

Bane NOR ble etablert 1. januar 2017 som følge av jernbanereformen. Et viktig kommunikasjonsmål skal være å bygge kjennskap, kunnskap og engasjement om Bane NORs samfunnsoppdrag og de mål selskapet jobber mot. En sterk, tydelig og framtidsrettet merkevare og identitet står sentralt i dette arbeidet, ifølge Creuna i en pressemelding.

– Bane NOR-merkevaren er fersk, men med et tydelig mandat; å forvalte både Norges stolte jernbanehistorie og fortellingen om den høyteknologiske framtiden. Partneren vi så etter måtte forstå samfunnsoppdraget vårt og evne å se merkevare, kommunikasjon og design i sammenheng. Creuna overbeviste på alle dimensjoner, sier Truels Brodtkorb som er leder for Merkevare & Design i Bane NOR.

To separate avtaler

Arbeidet med merkevare og visuell identitet knyttes formelt til to separate avtaler. Begge har en ramme på to år, med opsjon på forlengelse. Arbeidet inkluderer blant annet videreutvikling av visuell identitet, merkevarestrategi og kommunikasjonskonsept. Begge kontraktene ble vunnet i konkurranse med landets ledende byråer på området.

– Jubelen sto i taket da Bane NOR valgte oss, ikke minst fordi vi får tatt ut vårt fulle potensial på tvers av merkevare og design, sier administrerende direktør Birgitte Angelil i Creuna Norge.

– I tillegg står Bane NOR overfor det vi i Creuna kaller «store sprang», en type utfordring vi er særlig stimulert av. Å lykkes med store sprang krever at ulike fagdisipliner jobber i ett team i kreativt samspill. I prosessen med Bane NOR har vi møtt ledere og medarbeidere som verdsetter denne måten å jobbe på, og som har faglig mot og visjoner for merkevaren. Det motiverer oss og gir de beste forutsetninger for å sammen skape et tydeligere og viktigere Bane NOR. Vi gleder oss til å sette i gang!, avslutter Angelil.