Mottok prestisjetung pris i Berlin for Oslo-identitet

Creuna og Oslo Kommune var i Berlin 1. november for å motta en av designverdenens ypperste priser, Best of the Best i Red Dot Awards.

94958 34631 original
Fra venstre: Thor Erik Ramleth, Beate Haugane, Marc Ligeti, Anne Aagaard (Oslo kommune), Heidi Bakken, Stein Sørlie, Balder Dysthe, John Aurtande, Hanne Rønning Jorud (Oslo kommune), Ole Marius Rygh. Foto: Red Dot

Som eneste norske byrå vant Creuna sammen med Oslo kommune tidligere i høst Best of the Best i Red Rot Awards. Det ble delt ut Best of the Best-priser til 72 bidrag, noe som kun utgjør 0,8 prosent av de innsendte arbeidene, og Creuna og Oslo kommune var tilstede under prisutdelingen som fant sted i Berlin Konzerthaus 1. november.

– Dette er et bevis på at Creuna leverer design-prosjekter i verdensklasse. Å utvikle ny visuell identitet for Oslo kommune er en kompleks og faglig utfordrende oppgave som vi har jobbet med i over to år. I Creuna er vi opptatt av å utvikle løsninger som skaper verdi for kundene og brukerne som løsningene er designet for. Vi er stolte av prisen og det tette samarbeidet med kunden, den er en milepæl for oss og en anledning vi synes det er grunn til å feire. Internasjonal anerkjennelse er hyggelig på toppen av det viktigste: at Oslo kommune og byens innbyggere får et nyttig redskap i jobben med å gjøre Oslo til en stadig bedre by å bo i, sier administrerende direktør Birgitte Angelil i Creuna.

– Begynner å merke effekten

– Det er veldig stas at den nye visuelle identiteten vår blir lagt merke til internasjonalt. Dette er en pris som tydeliggjør at kommunen, i samarbeid med Creuna, har gjort et solid stykke håndverk. Men enda viktigere for oss, er at byens innbyggere og våre ansatte begynner å merke effekten etter hvert som det nye designet blir stadig blir mer synlig i bybildet. Uttrykket er skapt i tett samarbeid med byens innbyggere. Vi har hatt en god og lang medvirkningsprosess, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz i Oslo kommune.

Arbeidet med identiteten er omtalt i ledende designmagasiner i Frankrike, Tyskland, England og USA. Fast Company har skrevet om hvordan ny identitet sparer kommunen for mye penger, og konkluderer med at godt design lønner seg. Design Week har omtalt forankringen identiteten har i bymiljøet, og designverktøyet som gjør det mulig for alle kommuneansatte å lage godt utformet grafisk markedsmateriell.