Nasjonalmuseet velger Bleed og Wezit

Bleed og den franske teknologi-plattformen Wezit skal lage guiding-app for det nye Nasjonalmuseet.

Nasjonalmuseet satser på den digitale brukeropplevelsen med sin kommende multimedia-guide for museets besøkende. Etter en anbudskonkurranse falt leverandørvalget på Bleed, i samarbeid med den museums-spesialiserte, franske multimediaplattformen Wezit.

– Vi i Bleed tror på en fremtid der teknologien bak digitale tjenester blir stadig mer standardisert, mens fokuset vil ligge i å skape en unik brukeropplevelse gjennom interaksjon og visuelt design. Derfor valgte vi å samarbeide med Wezit på dette prosjektet, sier kreativ leder Svein Haakon Lia i Bleed.

– Dette gir tjenester som bidrar til gode merkevareopplevelser, langt mer effektivt enn om man bygger applikasjonen fra bunnen, supplerer daglig leder Christoffer Nøkleby i Bleed.

Wezit har spesialisert seg på interaktive løsninger for museumsbransjen. De har i dag mer enn 70 museer på kundelisten, inkludert Grand Palais i Paris. Selskapet lager den teknologien museer trenger for å skape integrerte opplevelser gjennom for eksempel geolokasjon, AR, VR og 3D-kart, men samarbeider med spesialiserte designbyråer for å skape en unik brukeropplevelse i hver enkelt app.

– Bleed og Wezit sitt forslag leverte klart best på våre utvelgelseskriterier. Samarbeidet mellom de to sikrer både kvalitet og effektivitet i leveransen, og et tydelig brukerfokus. Vi er godt i gang med prosjektet og gleder oss til å dele resultatene med publikum, sier prosjektleder Derek Foott ved Nasjonalmuseet.

Appen skal være klar til det nye Nasjonalmuseet åpner våren 2021. En digital guide skal gi en sømløs, personlig opplevelse, samtidig som den ikke skal være i veien for selve museumsopplevelsen. Den må i tillegg fungere godt på både nye og gamle mobiltelefoner, og bruke lite strøm.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.