Norsk bistandskampanje kåret til tiårets beste

Den norske kampanjen «Bli født på ny» er stemt frem som tiårets beste PR-kampanje i den globale kåringen fra The Holmes Report. Konseptet ble utviklet av Gambit H+K på vegne av Norad. Totalt 40 000 bidrag fra de siste ti årene ble vurdert i avstemmingen.

95513 cef21 original
Skjermbilde fra gjenfodt.no.

Mandag 16. desember hadde leserne av PR-bransjenettstedet The Holmes Report talt, og vinneren ble den norske kampanjen «Bli født på ny» fra 2013. Stemmene ble sanket inn fra hele verden og kampanjen konkurrerte med andre velkjente og applauderte konsepter som «Like a girl» for P&G Always og «Watson og Jeopardy Challenge» for IBM.

– Dette er utrolig gøy, og vi er veldig stolte over at «Gjenfødt» har blitt stemt frem som tiårets beste kampanje. Det var en skikkelig god idé, og den står seg godt selv nå, syv år etter lanseringen. Målet var å spre kunnskap om norsk bistand, noe vi lyktes med, sier senior kommunikasjonsrådgiver Marit Hverven i Norad.

Verdens beste i 2013

Kampanjen er utviklet av Gambit H+K og Dekode i samarbeid med Norad for å sette fokus på effekten av norsk bistandsarbeid. På nettsiden gjenfodt.no fikk besøkende Facebook-profilen sin født på ny og på den måten et innblikk i hvordan livet kunne blitt om de hadde blitt født i et utviklingsland som Malawi, Vietnam eller Brasil. Faktorer som utdanningsnivå, barnedødelighet, krig og naturkatastrofer ble brukt for å fortelle en livshistorie som kunne handlet om deg. I 2013 ble den kåret til årets beste kampanje av SABRE Awards.

– «Bli født på ny» satte virkelig Gambit på kartet som et kreativt byrå. Vi turte å tenke nytt og annerledes rundt et stort og komplisert tema, noe vi har tatt med oss videre i måten vi løser kommunikasjonsutfordringer. Som kreativ leder er det er spesielt kult å se at vi hevder oss i møte med verdens dyktigste reklame- og kommunikasjonsbyråer. Vi er vanvittig stolte av at det er kunder og kollegaer fra hele verden som har stemt frem vår kampanje, sier kreativ leder Scott Allan i Gambit H+K.

Banet vei for fremtidige kampanjer

Innholdet i de ulike tidslinjene er laget ved å samle blant annet statistikk, filmer, nyheter og resultater av norsk bistand, men også bilder og musikkvideoer knyttet til hvert av landene. I løpet av kampanjeperioden genererte mer enn 200 000 brukere nye tidslinjer, inkludert kjente personer som Kronprins Haakon.

– Dette var en av de første store digitalkampanjene som knyttet selve brukergrensesnittet på Facebook sammen med budskapet, og slik sett banet den vei for PR- og reklamebyråer over hele verden. Nominasjonen beviser også at de beste ideene holder seg relevante lenge, sier Allan.