Sølvmikken til Telenor

Både Ogs kampanje for Telenor om telefon- og datasikkerhet vinner Sølvmikken i november.

95553 782d6 original

Som oftest er det korte, smarte og humoristiske snutter som når til topps i Sølvmikken. Men i november ble det en litt mindre typisk vinner, da juryen konkluderte med at Både Ogs knippe med snaut tre minutter lange og pedagogiske radiospotter for Telenor om ting som telefonsvindel, ID-tyveri og phishing utgjorde den beste kampanjen.

Som spottene selv, er juryens begrunnelse både lang og (ganske) seriøs: «Novembers beste radiospotter er annerledes enn alt annet juryen har hørt i år. Og de er lange. Men når innholdet er godt, er allting godt. Temaene det snakkes om er interessante, og gir svar på spørsmål de fleste kan lite om, men nok har undret over en gang eller to. Juryen synes det er en god idé som skiller Telenor fra konkurrentene og treffer den eldre, kanskje teknoskeptiske, radiolyttende målgruppa godt. Det minner om branded content, bortsett fra at man ikke blir irritert over brandingen. Dette føles trygt og seriøst fra en stor aktør. Det bør nevnes at juryen ikke synes alle spottene var like gode. Den om ID-tyveri føltes litt mer opplest og gjorde det derfor litt lettere å ramle av underveis. MEN, det kan kreatørene bak reklamen godt velge å gi langfinger’n til, for de skal uansett til New York! Det er velfortjent. Good trips!»

Hør kampanjen her: Telefonsvindel, ID-tyveri, Phishing og Nettslett

• Byrå: Både Og Radiobyrå
• Kreativt team: Jens Harrison, Torbjørn Busch, Hans Kristian Heide og Janne Regine Kunigunde Rugtvedt
• Konsulent: Ola-Per Ekblom
• Prosjektleder: Elisabeth Andonov
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: Telenor
• Kundeansvarlig: Christina Hanninen

En kruttsterk andreplass

Anorak vant nylig et sølv i Eurobest med den syngende spotten «Parmiddag» for TV 2 Sumo Sport, en jobb som også vant Sølvmikken for september. Nå er de tilbake med en ny variant: Kampreferat opplest på en knusktørr måte.

Juryen utbroderer: «Nok en serie kramgode spotter for TV 2 Sumo. På samme måte som førsteplassen i september og andreplassen i oktober blir man sittende og lure på hva dette er for noe, frem til de stikker kniven i brystet til konkurrerende tjenester som tror de kan friste fotballfolk med tekstoppdateringer. Juryen utroper spontant ord som «BOOM», «ÅLØ» og «den svir ass, brusjan». Det er enkelt, velprodusert og smart. Og god casting. En kruttsterk andreplass!»

Hør kampanjen her: Over hele banen, Småspill og Mål

• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Jens Bjørklund, Kasper Amundsen Tuvnes, Stein Simonsen og Øistein Markus Holm
• Konsulent: Janne Espevalen
• Prosjektleder: Camilla von Borcke
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: TV 2 Sumo

«Sykt bra reklame for dere, da»

Morgenstern tar i bruk den gode, gamle telefonsketsjen for å reklamere for Stena Lines konferansecruise, og hanker med det inn tredjeplassen i november. Juryens begrunnelse: «Månedens tredjeplass går til Stena Line og deres konsept «Uvanlig hyggelige konferanser for helt vanlige bedrifter». Juryen syns det er en god og ærlig måte å si ting på. Spottene er tidvis morsomme, men noen av karakterene er kanskje litt støvete. Pallplass blir det uansett. Gratulerer!»

Hør kampanjen her: Finans, Influencer og Liver

• Byrå: Morgenstern
• Kreativt team: Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt
• Konsulent: Eirik Mikalsen
• Prosjektleder: Mona Larsen
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
• Kunde: Stena Line

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.