Janne Lysø i Gerety-juryen

Den kreative prisen The Gerety Awards, som har som mål å øke mangfoldet i reklamebransjen ved å bruke ren kvinnejury, har fått med seg POLs kreative leder Janne Brenda Lysø i storjuryen.

95646 991a1 original
Janne Brenda Lysø.

The Gerety Awards har navnet sitt etter Mary Frances Gerety, tekstforfatteren bak det legendariske slagordet «A Diamond is Forever» fra 1948, laget for gruveselskapet De Beers. Prisen er spesifikt grunnlagt for å øke mangfoldet i bransjen, og det mest slående virkemiddelet er at samtlige juryer utelukkende består av kvinner. I fjor var det kreativ leder Ann Elin Hvidsten i BCW Oslo som representerte Norge, mens Janne Brenda Lysø er årets norske representant. Lysø, som til daglig er kreativ leder i POL, skal tjenestegjøre i den internasjonale storjuryen sammen med over 170 andre byråfolk og markedsførere fra 30 land. Storjuryen bestemmer de endelige vinnerne i konkurransen.

«Når vi vet at 80 prosent av alle kjøpsbeslutninger blir tatt av kvinner, og at kreative konkurranser i overveldende grad har blitt juryert av menn opp gjennom årene, utgjør The Gerety Awards en viktig forskjell når det gjelder å definere standarden for hvordan reklamejobber blir vurdert.» skriver The Gerety Awards i en pressemelding.

Storjuryen skal møtes til juryøkter i New York, London, Helsinki, Berlin, Johannesburg, Istanbul, Melbourne, Madrid, Buenos Aires og Bangkok.