Blåkläder tar rennafart og vinner Sølvmikken igjen

Både Og og Sølvmikken-gjengangeren Blåkläder til topps i radioreklamekåringen for andre måned på rad.

Sølvmikken november 22xx
Både kalde Og glade: Eskil Paus, Øystein Johnsen, Kristine Riis og Joachim Sandvik. Foto: Bauer Media

Det tøffeste arbeidstøyet på markedet har gjort det igjen: Blåkläder og Både Og vant Sølvmikken for oktober, og nå gjentar de bedriften med kampanjen de har hatt gående i november, spottene «Lader» og «Brunbjørn».

«Hva er det egentlig med denne absurde maskuliniteten?»

Nok en gang lar juryen seg bedåre, og denne gangen blir de nærmest filosofiske i sin begrunnelse:

«Hva er det egentlig med denne absurde maskuliniteten som er så forførende? Ja, juryen vet veldig godt at Blåkläder var den soleklare vinner av Sølvmikken for oktober. Og ja, juryen vet også at dette konseptet har holdt på en god stund. Allikevel er disse to nye spottene så klokkerene både i form av manus, produksjon og helhetsinntrykk at de 48(!) andre radioreklamene som deltok for november bleknet litt. Et imponerende tekstarbeid, helt enkelt. Her fortjener hele gjengen som står bak produksjonen en skikkelig klapp på skulderen. Ikke et sånt slapt menneskeklapp, men et dyrisk brunbjørnaktig klask som får hele kroppen til riste av faglig stolthet og radiokompetanse i mange timer etterpå. Kanskje en helt måned. Grattis!»

Som alltid er det Både Og som står bak både idé og gjennomføring, med et kreativt team bestående av Eskil Paus, Joachim Sandvik, Kristine Riis og Øystein Johnsen. Ola-Per Ekblom har vært konsulent, mens de to prosjektlederne på jobben var Mie Sten og Elisabeth Andonov.

– Oioi! Det var den tøffeste gaven vi kunne fått nå i juleinnspurten!, sier teamet i kor. Og fortsetter:

– Må få nevnt de involverte fra kunden Anja, Henrik og Janicke, som stiller krav, kommer med ideer og tilfører konseptet attitude, vågemot og evergreen-verdi.

Lader

Lader.mp3
Last ned

Brunbjørn

Brunbjørn.mp3
Last ned

Årets elleville menneskehandelsdager!

FOKUS – Forum for Kvinner og Utviklingsspørsmål startet sin kampanje mot menneskehandel 25. november, det som for mange andre annonsører var Black Friday, og Apriil Reklame Oslo har i sin kommunikasjon, som foregikk på alle flater, adoptert «løp og kjøp»-estetikken fra disse.

En vågal øvelse, ifølge Sølvmikkejuryen, som likevel endte opp med å premiere jobben med andreplassen i november:

«Denne jobben ble heftig diskutert blant juryen og meningene var delte på grunn av både budskap og virkemiddel. Å koble kvinnelig menneskehandel opp mot forbruksfesten Black Week er en vågal øvelse. Allikevel greier spottene med sine uventede inngang å sette fokus på temaet. De gjør litt vondt, og det skal de gjøre. Fokus skal også ha skryt for å tørre å bryte ut av den klassiske formen slike type budskap vanligvis kommer i. Den vakte også noen negative reaksjoner, men dette er en jobb man må ta stilling til. Litt vanskelig å få med seg hva vi som lyttere aktiv skal gjøre i etterkant, men det er småpirk. Gratulerer med pallplass!»

Det kreative teamet bak fra Apriil Reklame Oslo er Henrik Weido Lorentzen og Tor Adam Slettebø. Christian Raae er konsulenten, mens prosjektlederen er Nina Thordén-Dyrset. Både Og sto for produksjonen.

Black Week

Black-week.mp3
Last ned

Black Friday

Radio_fokuskvinner_black_friday_1c-_30s.mp3
Last ned

Og har han ikke godt humør, da er han ingen …

God kaffe får enhver sjåfør i godt humør. Det er det enkle budskapet i radiospotten fra Esso og Deli de Luca, laget av Mvh, som tok tredjeplassen i november. Juryens begrunnelse:

«Enkelt og festlig barnerim med en ny tvist for alle kaffetørste sjåfører der ute. Enkel radiospot som er tydelig på hvor den skal ha deg. Innom en av Essos Deli De Luca-stasjoner for å kjøpe en kaffeavtale. Vi drikkes!»

Mvh er byrået bak, med kreatør Odd Einar Hennøy og konsulent Jon Fredø som team. Produksjonsselskapet var Nr14.

Enhver sjåfør

Enhver-sjåfør.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.