Bleed-gründere tar gull i «parfyme-VM»

Bleed-gründerne Dag Solhaug Laska og Svein Haakon Lia vant denne helgen gull i Art and Olfaction Awards for parfymeprosjektet Son Venïn.

Sonvenin guysx
Partnere i duft og design: Svein Haakon Lia og Dag Solhaug Laska.

Amerikanske Art and Olfaction Awards regnes som den uavhengige parfymebransjens årlige verdensmesterskap, og Son Venïn vant gull i kategorien Independent brands for sin nyeste parfyme, PostHume.

Juryeringen Art and Olfaction Awards baserer seg på blindtesting, der en stor, internasjonal jury lukter seg frem til sine favoritter blant flere hundre innsendinger. Det deles hvert år ut kun åtte gull, fordelt på fire kategorier.

– En pioner for norsk parfyme

– PostHume fra Son Venïn vant Art and Olfaction Award etter en omfattende prosess. Resultatene for parfymen var gjennomgående svært høye, som kvalifiserte den til finalerunden der den fikk en av de to beste plasseringene i kategorien. PostHume vant Art and Olfaction Award på grunnlag av sin tekniske og kreative prestasjon. Son Venïn er en pioner for norsk parfyme: Dette er første gang en parfyme skapt i Norge vinner prisen, sier Saskia Wilson-Brown, leder og grunnlegger av The Institute for Art and Olfaction.

Posthumex

Son Venïn ble startet som et sideprosjekt i 2016 og har i dag distribusjon hos eksklusive forhandlere som Liberty i London og Nose Shop i Tokyo.

– Etter mange år som designkonsulenter ville vi starte noe helt eget, der vi kunne jobbe med både produktutvikling, merkevare, design og distribusjon. Resultatet ble Son Venïn. Vi har fått fantastisk respons verden over for parfymen vår, men at den siste i rekken skulle vinne i Art and Olfaction Awards er selvsagt det store høydepunktet til nå, sier partner og kreativ leder i Bleed og Son Venïn, Dag Laska.

Son Venin er fremdeles kun et sideprosjekt for designbyrået. Både produktutvikling og produksjon foregår fremdeles i Bleeds lokaler på Grünerløkka.

– Vi har fortsatt fullt fokus på Bleed og kundene våre der. Samtidig ser vi at sideprosjektet Son Venin har bidratt mye til byråets tenkning rundt designfaget, særlig da rundt samspillet mellom fysiske og digitale opplevelsesflater, sier partner og kreativ leder i Bleed og Son Venïn, Svein Haakon Lia.


Annonse: