Den største Gullkalven noensinne er avgjort – se vinnerne her

Nylig ble Gullkalven, Norges største studentkonkurranse i kreative fag, igjen arrangert for åpne dører, denne gangen på Trekanten i Oslo. For 33. år på rad kom studenter og bransjen sammen for å hylle og la seg inspirere av kreativiteten. Det var Frederik Feiler, Hauk Brochmann og Karoline Mikkelsen fra Kristiania (Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design) som vant årets Gullkalv med en kampanje for Amnesty.

Nytt kf bilde
Frederik Feiler, Hauk Brochmann og Karoline Mikkelsen fra Westerdals stakk av med den gjeve tittelen Årets Gullkalv, prisen for årets beste studentjobb.

Gullkalven 2023 er den største noensinne med over 700 innsendte arbeider i 20 kategorier innen design og kommunikasjon.

– Det har vært sinnssykt mye å gjøre og tatt all ledig tid siden nyttår, men vi er utrolig glade og stolte over at vi faktisk har fått det det til, forteller lederne fra Gullkalven, Emilie Wolden, Camilla Tairi og Helge Nicolaysen som har jobbet dag og natt med Gullkalven den siste tiden. – Selv om det har vært kaos og veldig slitsomt til tider, er Gullkalven også et eksempel på at det meste går, så lenge viljen er der.

Kreativ dugnadsånd

Alle jurymedlemmene, 24 fagpersoner fra ulike byråer, gjorde en kjempejobb. Gullkalven-lederne og resten av Gullkalven-staben vil også rette en ekstra takk til to jurymedlemmer.

– Det er veldig mange som har bidratt og fortjener takk, men vi har lyst til å gi Fredrik Frogner-Juul i Trigger og Glenn Haugen i Nord DDB en spesiell takk. Fredrik har bidratt mye mer enn vi kunne håpe på fra en kreatør i en travel jobb og att på til bryllup samme uke, og det samme med Glenn. Sponsorene fortjener også en klem eller to – uten dem hadde det rett og slett ikke gått – og vi håper de er med til neste år også.

– Ellers er det også en som fortjener en ekstra takk som støttespiller, Art Director og designer av årets grafiske profil av Gullkalven: Atosa Salekdeh Mohebbi.

– Til slutt vil vi også trekke frem Natalia Elverum i førsteklasse på reklame- og merkekommunikasjon ved Kristiania, som egenhendig har tegnet alle de flotte diplomene.

Image0
Gullkalvens lederteam: Emilie Wolden, Helge Nicolaysen og Camilla Tairi. Foto: Gloria Alexis
Kledd for fest
Kledd for fest. Foto: Gloria Alexis
Vintage tee
Vintage tees. Foto: Gloria Alexis
Ole Henrik Stubberud og Glenn Haugen
Ole Henrik Stubberud (GK) og Glenn Haugen (NORD DDB) presenterer Design-vinnerne. Foto: Gloria Alexis
Pene mennesker
Foto: Gloria Alexis

Juryen: Ikke raus, men rettferdig

Årets konkurranse har vært hard. Juryen innledet kvelden med en liten tale:

– Dette er en studentkonkurranse, så det har vært en oppfordring til juryen å være litt rause. Men det har vi ikke vært – vi har rett og slett vært rettferdige. For premiering i Gullkalven må henge litt høyt! Vinnerbidragene her skal tross alt lede an for medstudenter, etterhvert kolleger i bransjen og talenter som kommer etter dere, fortalte juryen i sin åpningstale.

– Det vi ser i år er et større spenn på hvem som stikker av med prisene. Det viser at vi har nådd ut til flere skoler og at flere har blitt motivert til å sende inn sitt arbeid. Det gjør jo absolutt at prisene også smaker bedre for de som vinner.

Årets Gullkalver sparket mot FIFA i Amnesty-kampanje

Det var Frederik Feiler, Hauk Brochmann og Karoline Mikkelsen fra Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design på Kristiania, som stakk av med den gjeve tittelen Årets Gullkalv, prisen for årets beste studentjobb, med kampanjen «#VARCHECKQATAR» for Amnesty.

«Årets Gullkalv er et imponerende stykke arbeid. Jobben tar tak i en tematikk som studenter, kreatører, mediehus og journalister har forsøkt å hekte seg på, men få kan måle seg med løsningen her. For årets gullkalv er ikke bare et par uttak på en god idé. Jobben er basert på en problematikk og en innsikt som sitter som støpt, der det ikke finnes noen annen måte å lage ideen enn akkurat sånn som den er», sa juryen i sin begrunnelse.

Se casefilmen til vinnerbidraget her.

Amnesty-bidraget vant også prisene årets ikke-kommersiell og gull i åpen klasse for ikke-kommersiell kommunikasjonsjobb.

– Så utrolig gøy! Dette er et prosjekt vi har jobbet mye med, og ikke minst lært mye av, så det er veldig stas å få så fine tilbakemeldinger fra juryen, sier Hauk, Frederik og Karoline. De to første har for tiden praksisperiode i reklamebyrået Anorak NoA, mens Karoline har praksis hos TRY. Hauk og Frederik vant sammen med andre medstudenter også priser for sine jobber for Amnesty, Maarud, Deichman og Av-og-til.

Og det er mer: Nevnte Feiler, Brochmann, Mikkelsen samt Cathrine Angard vant gull i Utendørs, sølv i Kampanje og diplom i Reklamefilm for jobben «Folda Flak» for Maarud. Cathrine har praksis i reklameavdelingen til The Oslo Company.

IMG 8218
Ingrid Gulaker Skoglund og Tage Hogness med priser i fleng, blant annet gull i Kommers for jobben SoundClout. Foto: Gloria Alexis

Årets kommersielle jobb til andreklassinger fra Westerdals

Ingrid Gulaker Skoglund og Tage Hogness vant hedersprisen Årets Kommersielle jobb for bidraget «SoundClout»,

Juryens begrunnelse er som følger: «Årets kommers går til et stykke arbeid som er enkelt. Enkelt, men også genialt. Ved å videreutvikle et allerede eksisterende produkt mange bruker har jobben klart kunststykket å fjerne lite relevant markedsføring med kvalitet som både skaperen og lytteren får glede av.»

Casefilm.

SoundClout-bidraget stakk også av med gull i audio-kategorien. Utover dette sikret duoen seg et sølv i kategorien Utendørs, en bronse i audio og en bronse for reklamefilm.

Sammen med medstudentene, Gjon Gjokaj og Caroline Amalie Nøkleby Dammen, vant de også sølv i kategoriene Kampanje og Sosiale medier for bidraget «Make Yourself a Sandwich». Dette bidraget har også vunnet en Pencil i den internasjonale studentkonkurransen D&AD New Blood.

Tage Hogness og Gjon Gjokaj vant gull i Kampanje-kategorien med jobben «Spin The Conversation», en D&AD-brief for Heineken.

Heineken, «Spin the Conversation»

Brasiliansk kreatør-student vant pris for Årets Design

Axel Fonteyne fra São Paulo i Brasil stakk av med prisen for Årets design og gull i Produktdesign. Axel er student ved Miami Ad School og er for tiden i Norge som intern i Anorak. Vinnerjobben var «Hot Wheels» for IKEA.

«Årets Design går til en jobb som står seg ut i mengden av innsendte bidrag. Jobben har en tydelig idé, og er et produkt flere i juryen skulle ønske de hadde hjemme – spesielt da de var barn. Jobben evner å kombinere design og lek, på en enkel, sofistikert og engasjerende måte», forteller juryen. Se vinnerjobben her.

Design-studenten Zenoa Birchler, også fra Westerdals, utmerket seg også i designkategorien, med både gull, sølv og bronse i kategorien skrift, gull i pakningsdesign og diplom i identitet. Gullet i Pakningsdesign for Copenhagen Sparkling Tea Company ser du her.

Gull produkdesign
Gullet i Produktdesign gikk til brasilianske Axel Fonteyne. Han har for tiden praksisperiode hos Anorak og er student ved Miami Ad School. Foto: Gloria Alexis

Hele vinnerlisten

Design

Identitet:
Diplom: Iben av
Zenoa Birchler
Bronse: Shamrock av Jørgen Holstad Andersen
Sølv: Hei av Sebastian Werenskiold
Gull: Bonte av Marius Hansen Høgås, Julie Romberg, Maria Holstad og Thondiv Ela Calip

Illustrasjon:
Diplom: Farger og følelser
av Christine Mørland Karlsen
Bronse: Av-og-til, Dyreforvandling av Hauk Brochman
Sølv: Hybelkanin-massakren av Sigrid Brænd
Gull: PIP festivalen av Sigrid Brænd

Pakningsdesign:
Diplom: Iskaffe
av Emilie Morewood
Bronse: Mmm kaffe av Angelika Sjøen
Gull: Sparkling tea av Zenoa Birchler

Produktdesign:
Bronse: Topakning med øl, barnekvoten
avAlida de Lange D'Agostino & Andrea Høgbrenna Gabrielsen
Sølv: Lampen av Andreas Tovan
Gull: Hotweels x Ikea av Axel Fonteyne

Redaksjonelt

Diplom: Club av Mikkel Moen
Bronse: Farger og følelser av Christine Mørland Karlsen
Sølv: Persona av Jasmina Mahtillo, Einar-André Bersvendsen og Karoline Søreide
Gull: Kul-tur av Severin Døcker-Haakon I. Molde og Sigurd Luberth

Typografi:
Bronse: Castro
av Zenoa Birchler
Sølv: Sutro av Zenoa Birchler
Gull: Japanese tea av Zenoa Birchler

Web og interaktiv:
Bronse: Shrifty
av Janna Opheim

Interiør:
Diplom: Gran Bar
av Tanya Rossa Gadani, Fredrikke Taaje og Norah Isabelle Tollin

Ikke-kommers

Stunt:
Diplom: Regnskogfondet
av Tuva Søvik & Helge Joachim Phil Nicolaisen
Bronse: G.O.A.T av Anniken Kullebund og Anniken P Stange
Sølv: Amnesty sensitiv content av Andrea Gabrielsen og Mina Tombre
Gull: Barnas kvote av Alida de Lange D'Agostino & Andrea Høgbrenna Gabrielsen

Åpen klasse kommunikasjonsjobb:
Diplom: Av-og-til, Dyreforvandling
av Tora Hesthammer, Ella Glenton Shjerven og Hauk Brochmann
Diplom: Matvett liggeliste av Renas Kehreman, Mia Raa og Torunn Golberg
Bronse: FOD x strava av Atosa Salkedeh, Camilla Koveland Tairi og Emilie Wolden
Sølv: Barnas kvote av Alida de Lange D'Agostino & Andrea Høgbrenna Gabrielsen
Sølv: Dødsannonse Amnesty av Camilla Koveland Tairi og Charlotte Robbestad
Gull: VAR check Amnesty av Fredrik Feiler, Hauk Brochmann & Karoline Mikkelsen

Åpen klasse håndverk:
Diplom: Anyverse
avJanna Opheim
Gull: Farger og følelser av Christine Mørland Karlsen

Tekst:
Diplom: ADHD
av Tora Hesthammer
Bronse: A VR story av Laura Larissa Schoeler
Sølv: Kjære pappa av Malin Haugan
Gull: Fiolinen av Renas Kehreman

Audio:
Diplom. Deichmann elsker amatører
av Helene Skjørten Solheim og Julia Asperøy og Ola Pettersson
Bronse: Mosaikk Riksantikvaren av Atosa Salekdeh og Emilie Wolden
Gull: En venn av en venn av Iselin D. Lundh og Karoline S. Mikkelsen

Video:
Bronse: Anyverse
av Janna Opheim
Sølv: Ballett & mus av Camilla Lium
Gull: Smerterom av Camilla Holmsen

Kommers

Audio:
Diplom: Jeep Tettere på naturen
av Vilde Sandvik, Ingeborg A Dolven, Narin Ibrahimi, Natalia Elverum og Maiken
Bronse: Fiken av Sidi Barrow, Mari Elisabeth Gärtner, Lars Larsen, Eirik Dayon Sømme og Ingrid Gulaker Skoglund
Gull: SoundClout av Ingrid Gulaker Skoglund og Tage Hogness

Reklamefilm:
Diplom: Tono Lise
av Renas Kehreman og Tuva Søvik
Diplom: Folda flak av Frederik Feiler, Hauk Brochmann, Cathrine Angard og Karoline Mikkelsen
Bronse: Movember foundation av Tage Hogness og Tilda Holmberg

Kampanje:
Diplom: Bergart
av Renas Kehreman og Tuva Søvik
Sølv: Folda flak av Frederik Feiler, Hauk Brochmann, Cathrine Angard og Karoline Mikkelsen
Sølv: Heinz, Make yourself a sandwich av Gjon Gjokaj, Caroline Dammen, Tage Hogness og Ingrid Gulaker Skoglund
Gull: Heineken, Spin the bottle av Tage Hogness og Gjon Gjokaj

Stunt:
Diplom: Maja i lomma
av Atosa Salekdeh, Camilla Tairi og Emilie Wolden

DM:
Sølv: Tono CD-DM
av Charlotte Robbestad

Some:
Sølv:
Heinz, Make yourself a sandwich av Gjon Gjokaj, Caroline Dammen, Tage Hogness og Ingrid Gulaker Skoglund
Gull: FOD av Atosa Salekdeh, Camilla Tairi og Emilie Wolden

Utendørs:
Bronse: Ditt Deichman
av Frederik Feiler, Hauk Brochmann og Sigurd Udland.
Sølv: Varmtvannstanker av Tage Hogness og Ingrid Gulaker Skoglund
Gull: Folda flak av Frederik Feiler, Hauk Brochmann, Cathrine Angard og Karoline Mikkelsen

Hedersprisene

Årets design: Hotweels x ikea av Axel Fonteyne

Årets ikke-kommers: VAR check Amnesty av Fredrik Feiler, Hauk Brochmann & Karoline Mikkelsen

Årets kommers: Soundclout av Ingrid Gulaker Skoglund og Tage Hogness

Årets Gullkalv: VAR check Amnesty av Fredrik Feiler, Hauk Brochmann & Karoline Mikkelsen