Dinamo inviterte til 15-årsfest

Dinamo fyller 15 år i år. På torsdag feiret byrået dagen med besøk av 600 andre 15-åringer fra Bærum.

8709 a5b6f original
8710 980bb original
8711 bdc51 original
8712 2802e original
8713 13873 original
8714 9af06 original

Med kommunikasjon og ungdommenes egne fremtidsønsker i fokus var dette starten på en kampanje som skal lages i samarbeid mellom ungdommene og Dinamo.

– Det er spennende å få vite mer om hva andre 15-åringer er opptatt av. De er fremtiden vår, og det er spennende å få en forståelse av hvordan de kommuniserer. I tillegg er det hyggelig å kunne gi noe tilbake til nærmiljøet, sier administrerende direktør i Dinamo, John Arne Medalen.

Fra te-selskap til Justin Bieber.
Det er tydelig at kommunikasjonsfaget fenger de unge. I to og en halv time fikk de presentert smakebiter av ulike problemstillinger som Dinamo jobber med. Alt fra å invitere muslimer på te, få Osloboere til å forbedre løpeformen, til å arrangere Justin Bieber-konsert.

Ida Nygård, Hanne Christine Langballe og Hanna Gautvik, syntes det var en morsom og annerledes skoledag.

– Opplegget var veldig bra, og det virker kult å jobbe med reklame. Det er også gøy å høre om Facebook, og andre sosiale medier som vi er opptatt av, sier Ida Nygård. Det var likevel noe som festet seg bedre enn det andre:

– Justin Bieber-klippene var definitivt høydepunktet!

Når det gjelder sosiale medier er det få trender som går dem hus forbi, og jentene forteller at de bruker internett flittig.

– Vi kommuniserer gjennom Facebook, Snapchat, mobil, Instagram og Twitter. I tillegg er jo blogging også veldig populært.

Samfunnsengasjerte 15-åringer. 15-åringer i Bærum er opptatt av mange ting. Før dagen fikk de i oppdrag å komme med problemer i lokalmiljøet som de tror at kommunikasjon kan løse. Problemstillingene som ble nevnt var blant annet ønske om bedre og billigere kollektivtrafikk, mer rettferdige skoler, mer fokus på digital kompetanse i ungdomsskolen, ungdomshus for alle i Bærum, mer fysisk aktivitet i timene og å gjøre det lettere for 15- til 17-åringer å få seg deltidsjobber.

Egne penger.
I løpet av dagen tok en gjeng dinamoere disse ideene ett hakk videre, og mot slutten ble de presentert for alle ungdommene. De fikk så stemme over den ideen som de har lyst å jobbe videre med, og vinneren ble ideen om møteplassen Egne Penger – et «arbeidstorg» hvor lokale bedrifter og ungdommer kan møtes, for å gjøre det lettere for ungdom å få deltidsjobb.

– Det er et nådeløst publikum å selge inn ideer til, men her fikk vi klar tilbakemelding på om vi har på rett vei, forteller gruppeleder og seniorrådgiver i Dinamo, Lene Lyck Fasting.

Allerede har flere ungdommer blitt «tilhengere» av facebooksiden Dinamo 15 år, hvor kampanjen skal utvikles videre.

– Det er suverent å se at så mange av 15-åringene også meldte seg på og ville være med å utvikle ideen. Vi gleder oss til å føre kampanjen Egne Penger videre! avslutter Lyck Fasting.

Alle foto: Peter Holme