Dinamo til tjeneste for politiet

Dinamo vant oppdraget med kampanje for å forebygge vold i nære relasjoner.

58828 b45a9 original
Kriposgjengen: Raymond Thorsen, Heidi Engvold, Karianne Mogård, Tove Bø Laundal, Hanne Løchen, Tor Asbjørn Hegge, Ivar Vereide, Reidun Solvik, Angelica Askvik og Kari Landrø. Foto: Dinamo

Dinamo har fått i oppdrag å utarbeide en informasjonskampanje i regi av politiet for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner. Prosjektet er et ledd i en tiltakspakke med bakgrunn i regjeringens handlingsplan «Et liv uten vold (2014-2017)».

– Vold i nære relasjoner er ingen privatsak, men et samfunnsansvar og et prioritert kriminalitetsområde. Altfor mange lever med utrygghet og frykt. Vi ønsker at flere voldsutsatte skal få hjelp, sier prosjektleder Raymond Thorsen i Kripos, som er politioverbetjent ved Seksjon for seksuallovbrudd i Kripos.

Kampanjen rettes mot personer utsatt for vold fra partner, samt vitner som kjenner til at andre blir utsatt for vold i nære relasjoner.

Sterkt kreativt konsept

Tre byråer som har rammeavtale med Politidirektoratet ble invitert med i minikonkurransen, som Dinamo til slutt gikk seirende ut av.

– Dinamo hadde en god forståelse av oppdraget og presenterte et sterkt kreativt konsept som vi falt for. I tillegg er Dinamo et komplett kommunikasjonshus med lang erfaring i å løse kompliserte kommunikasjonsoppdrag, sier kommunikasjonsrådgiver Karianne Mogård i Kripos.

Teamet som skal jobbe med Kripos er Ivar Vereide, Angelica Askvik, Reidun Solvik, Tove Bø Laundal, Tor Asbjørn Hegge og Hanne Løchen.

– Vi i Dinamo mener at den mest effektive formen for kommunikasjon er å få folk til å tenke over ting på en ny måte. Å fortelle folk noe de allerede vet, har ofte mindre effekt. Og selv om kunnskapen er mangelfull om hvor utbredt vold i nære relasjoner er, så skriver likevel pressen om dette daglig. Tematikken er med andre ord ikke ukjent. Vi vil derfor engasjere ved å se på problemstillingen med litt andre øyne enn kun med «voldsbrillene» på, sier kreativ rådgiver og konseptutvikler i Dinamo, Ivar Vereide.

Kampanjen lanseres i oktober.