«Dongtvang» til topps i Sølvmikken for mai

Per Høj vant Sølvmikken for mai med sin kondom-kampanje for Helseutvalget.

IMG 1131 3x
Vinnerteamet fra Per Høj: Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén.

I mai lanserte Helseutvalget og Per Høj kampanjen «Dongtvang», myntet på menn som har sex med menn. En kampanje som figurerte på skilt og kondom-beholdere i skogholt rundt Sognsvann, samt på utendørsflater ved t-banestasjonen, på sosiale medier og på print. I tillegg ble det laget en landsdekkende radiokampanje, produsert av Både Og med Eskil Paus på regi.

Kampanjen har vunnet Sølvmikken for mai med følgende jurybegrunnelse: «Juryen har for vane å like fjollete ideer, gjerne med ordspill og godt skrevne avslutninger. Det juryen ikke har for vane er å se koblingen mellom søte firbente og erigerte lem. Månedens vinner sjekker av alle boksene, med en morsom innsikt i bånn, og en original idé som gir alle menn som har sex med menn et språk for det å be om å bruke kondom. Spottene er godt produsert, med et lydbilde som tar oss rett inn i skogholtet på Sognsvann, der spot 2 og 3 får juryen til å le litt ekstra hver gang. Gratulerer til Helseutvalget og Per Høj for kampanjen «Dongtvang»!»

Det er Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén som er kreativt team på jobben. Konsulentene Håkon Fretheim og Gro Larsson var også med i teamet fra Per Høj.

– Tusen takk! Dette var jo utrolig gøy. Takk til modig kunde og eminent radioproduksjonsbyrå, sier gjengen i en kommentar .

Dongtvang 1

1_helseutvalget.mp3
Last ned

Dongtvang 2

2_helseutvalget.mp3
Last ned

Dongtvang 3

3_helseutvalget.mp3
Last ned

Dongtvang 4

4_helseutvalget.mp3
Last ned

Til reiselederen i gjengen

I vår lanserte Finn.no og Morgenstern en kampanje med hyllest til de som tar den utakknemlige jobben som reiseleder når vennegjengen drar på ferie. Et sentralt element er musikken, som ikke minst er viktig i radioversjonen. Juryen forklarer mer i sin begrunnelse: «Vi har alle vært der. Noen av oss som reiseleder, de fleste av oss som etterdilter. Reklameårets kanskje morsomste innsikt dramatiseres i de mest fengende musikkspottene sølvmikkjuryen har hørt på lang tid. Velprodusert, godt tekstforfattet og gjort med stor selvtillit. Her er det ikke annet å gjøre enn å reise … seg, og bøye seg i støvet.»

Det er Anders Muurman Holm & Sebastian Prestø som er det kreative teamet i Morgenstern, der også Camilla Kim Kielland og Mona Larsen var med som henholdsvis konsulent og prosjektleder. Sagveien Resort sto bak produksjonen.

Reiseleder A

Reiseleder-a.mp3
Last ned

Reiseleder B

Reiseleder-b.mp3
Last ned

Reiseleder C

Reiseleder-c.mp3
Last ned

Reiseleder D

Reiseleder-d.mp3
Last ned

Når myggen tror den er invitert

På tredjeplass i mai finner vi Ring 2 og kunden Noragent, som er aktuelle med en kampanje for myggjageren Thermacell. Der skildres Myggens plagsomme tilstedeværelse først og fremst som et kommunikasjonsproblem mellom mygg og mennesker. Og heldigvis finnes Thermacell, som kan klare opp i eventuelle misforståelser. Juryens kommentar: «I denne svært jevne mikkmåneden henger tredjeplassen høyt. Grepet med å menneskeliggjøre myggen er morsomt og lydmediet utnyttes til fulle. Rett og slett originale spotter som stikker seg ut!»

Hos Ring 2 er hele byrået også kreativt team på jobben: Aleksander Gjersøe, Hans Magne Ekre, Ina C. Egelandsdal og Per Kristian Voss Halvorsen. Det er Både Og som står bak produksjonen.

Hytta

Thermacell_invitert_01_20s.mp3
Last ned

Parken

Thermacell_invitert_02_v2_20s.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.