Gjør flyreisen magisk påny

McCann får svært positiv oppmerksomhet for sin siste Widerøe-kampanje i det internasjonale bransjemagasinet Adweek.

10774 745ba original

Det er lenge siden det å reise med fly ble ansett som eksotisk, spennende eller glamorøst, og etter 11. september 2001 er luftfart for de aller fleste av oss redusert til et nødvendig, men ubehagelig og stressende onde.

Denne virkligheten danner mye av bakgrunnen for at Adweek er blitt så imponert over kampanjen: «Et regionalt flyselskap som heter Widerøe har produsert en kampanje som transcenderer kategorien den tilhører: En fredelig reklamefilm fra McCann Oslo som på enkelt og vakkert vis gjenskaper følelsen av undring gjennom en subtil og skjønn metafor, som i seg selv gjør reklamefilmen til et lite mirakel.»

– Enhver tryllekunst har et overraskelseselement, men kanskje denne fortellingen har to, sier tekstforfatter Stein Simonsen og AD Torstein Greni til Adweek.

– Du har selve tryllekunsten, men også kunsten med å gjøre den relevant med tanke på flyselskapets faste ruter til fjerntliggende steder.

– Vi liker også Widerøes rolle i filmen, ute av fokus i bakgrunnen, men likevel, på et vis, i hovedrollen.

Les resten av intervjuet i Adweek.