Interaktiv zombiespredning

Schjærvens siste reklamefilm for XXL har reist verden rundt på nett, til tross for kontroverser på hjemmefronten.

11520 e7fe8 original

Foreldre av unge barn ble provosert av at sportskjeden XXL brukte en horde av levende døde i sin siste reklamefilm, som er regissert Motion Blurs Henrik Sander og Mathis Fürst (One Big Happy Family).

Filmen er den tredje dramatiseringen i serien «All Sports United» fra XXL, der mengder av mennesker (og i dette tilfellet også zombier) ender opp med å kjempe en rekke sportsgrener mot hverandre på én gang.

Uskyldig moro?
Siden zombier ikke er like faste i fisken som oss levende, begynner armer og andre kroppsdeler å falle av når kampene tiltar i styrke. Den ganske så absurde storproduksjonen kan se uskyldig nok ut for et trent «Walking Dead»-øye, men barn og småbarnsforeldre opplevde det åpenbart annerledes.

XXL reagerte raskt på protestene, som i stor grad oppsto på annonsørens Facebook-side, og allerede etter den første helgen, i slutten av november, ble det bestemt at filmen ikke lenger skulle sendes i tilknytning til familiprogrammer, og aldri før etter 21.00.

«So Awsome It Was Banned». Men filmen har uansett levd videre på nett, der kombinasjonen zombier + reklameforbud synes uimotståelig. Det har blant annet resultert i den første artikkelen noensinne(!) om en norsk reklamefilm på filmdatabasen IMDB, som bruker overskriften «Zombie TV Commercial So Awesome It Was Banned»

Andre kommentatorer har lett for å glemme at de selv ikke er barn og poengterer hvor lite skremmende filmen er, som MSN: «Watch the (not at all scary) zombie ad deemed too scary for TV» , mens britiske The Telegraph heller gjengir klagernes reaksjoner enn egne vurderinger: «Norway bans 'stupid' zombie advert from daytime TV».

Amerikanske Huffington Post skjønner på sin side ingenting av filmen: «Zombie Commercial Pulled From Primetime TV In Norway Makes No Sense Anyway».

En enkelt Google-søk viser at en rekke andre nyhets- og bloggmedier også har skrevet om saken.

Byrå: Schjærven Reklamebyrå
Tekst/AD: Vidar Singh
Konsulent: Ole Marius Simonsen og Ståle Schjærven
Kunderådgiver: Fredrik Kiøsterud
Produksjonsselskap: Motion Blur
Regi: Henrik Sander og Mathis Fürst
Produsent: Espen Horn
Fotograf: Crille Forsberg
Etterarbeid: Shortcut
Musikk: The Hives, «Come on»
Ansvarlig hos XXL: Tom Erik Kjønø og Fredrik Steenbuch