Kreftforeningen lagde den beste radioreklamen i november

Tekstforfatter Steinar Helgesen og Verdens Sterkeste Mann står bak radiospotten for Kreftforeningen som vant Sølvmikken i årets nest siste måned.

Menn Snakk Om Det 4

Kalender- og sølvmikkenåret går mot slutten, og i november var det Kreftforeningen som gikk av med seieren. Kreftforeningens mannekampanje handler om problemene som kreftsykdom kan føre til med hensyn til sexlivet, og hvor vanskelig det kan være å søke hjelp for noe mange synes er pinlig.

Juryens begrunnelse: «En helt vanlig voiceover vinner Sølvmikken for november. Med et enkelt og elegant grep får de nemlig lytteren til å lytte litt ekstra etter to ord man vanligvis ikke hører i samme setning. Det at man skjønner hva ordene er underveis, gjør at man får med seg budskapet ekstra godt, og tenker over at det er sant det de sier. Det er ikke så ofte man hører snakk om kreft og sex. Kanskje blir det mer av det fremover, nå som sensuren er opphevet. Gratulerer til teamet og til Kreftforeningen!»

Det er frilans tekstforfatter Steinar Helgesen som har skrevet spotten, mens produksjonsselskapet er Verdens Sterkeste Mann. Sissel Øvervold var prosjektleder fra Kreftforeningen.

20201217 115915
Steinar Helgesen med katten Vera.

– Dette ble årets absolutte høydepunkt på hjemmekontoret! Takk til Verdens Sterkeste Mann for silkesmooth produksjon, og takk for at en veldig viktig sak blir enda litt mer snakket om. Gledelig jul til absolutt alle, sier Helgesen i en kommentar.

Kreftforeningens mannekampanje

Kreftforeningen.mp3
Last ned

Chill og bestill

Sølvmedaljen i november går til Anorak og XXL med en kampanje som består av to rivaliserende voicover-stemmer. Den første er en enerverende «løp-og-kjøp»-variant, mens den andre er sakligheten selv.

Juryen utbroderer: «Dette var gøy og godt, dårlig produsert. Dramatiseringen er veldig i tråd med tiden, hvor «løp og kjøp» må byttes ut med «chill og bestill». Vi liker at merkevaren tør å tulle med en klisjé de er en så stor del av selv. Spottene blir bedre og bedre, og nummer tre, der det hele begynner å bli absurd, faller i ekstra god jury-jord. Plusspoeng gis også for rare og morsomme avslutninger. Veldig nesten gull ble det!»

Kreativt team fra Anorak er Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen. Det er Sagveien Resort som har gjort produksjonen.

XXL 1

XXL 2

XXL 3

Tut og kjør

TRYs kampanje for Volkswagens Nytte 4motion-biler tar bronseplassen i november. Her er juryens bemerkninger: «Dette var smart og gøy. Klassiske radioreklamesketsjer, der det ikke bare blir malt et tydelig bilde av produktfordelene, man kjenner seg også igjen, eller kjenner noen som kjenner seg igjen, i alle fall. Tøffe biler trenger tøffe arbeidsoppgaver. Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, er novembermikkens tredje mest populære radioreklame. Grattis!»

Kreativt team fra TRY er Sebastian Rasch og Mads Krogh. Verdens Sterkeste Mann står bak produksjonen.

VW Nytte 4motion 1

Vw-nytte1.mp3
Last ned

VW Nytte 4motion 2

Vw-nytte2.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.