Luftig svev til topps

Det var høyt nivå på Sølvmikken for oktober, der McCann vant med en kampanje for Widerøe. Både Og og DDB Oslo havnet også på pallen.

10070 cd479 original

En gjeng morgenkvikke juryfolk kunne gledelig nok konstatere at nivået i oktober var «som rundstykkene til Annebeth». Og de var gode. Som det ble sagt: Mindre flaut og mer bra, med fine og verdige pallplasseringsinnehavere. På toppen troner et flyselskap i medvind.

Juryens dom: «Gullet i oktober går til Widerøes to spot'er for kampanjen som inviterer én gjest fra hver av selskapets destinasjoner til å bli med å feire årets flyselskap. Som juryen forøvrig synes er en veldig god kampanje. God idé i bånn, godt produsert, godt skuespill og ikke minst relevant eksponering av destinasjonene. Dessuten er stemningen deilig nede, og ikke rølpete oppe, som det gjerne blir når destinasjoner samles til fest.»

Byrå: McCann
Kreativt team: Stein Simonsen og Torstein Greni
Konsulent: Janne Espevalen
Prosjektleder: Camilla von Borcke
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Widerøe

God, gammel släger.
På 2. plass finner vi Sølvmikk-gjengangeren Blåkläder, og som alltid er det Både Og som står bak.

Juryen sier dette: «En god gammel släger tar andreplassen i oktober. Konseptet er veldig godt likt i juryen, og sannsynligvis også ut over eteren. Særlig kaffebaren blir bejublet under juryeringen. Spesielt når bleias funksjon i spoten må beskrives utdypende for de av jurymedlemmene med mer snever fantasi. Konseptet er så stort at vi kunne ønske det var vi som skulle skrive neste runde. Og så bra at det eneste man kan peke på med negativt fortegn er at forventningene nestenblir for høye!»

Byrå: Både Og Radiobyrå
Kreativt team: Kyrre Holm Johannessen og Øystein Johnsen
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Benedikte Kluge
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Blåkläder
Kundeansvarlig: Henrik Holm

Stereotypier. 3. plass i oktober går til DDB Oslo med en jobb for McDonald's. Juryen har dette å påpeke: «Tredjeplassen denne måneden går til McDonalds, med spoten «Pessimist». Juryen valgte å trekke frem én av flere innsendte spot'er. Vi liker konseptet «kom som du er», og synes at karikaturer av nettopp menneskelige stereotypier (som pessimistene) er gøy. Fordi det er noe sant og gjenkjennelig ved det. En McDonalds-ansatt støter antakeligvis på ganske få hypnotisører og sirkusdirektører, men desto fler rare folk. Og de vil vi gjerne høre om! Håper at det kan inspirere til å skrive mer.»

Byrå: DDB Oslo
Kreativt team: Bjørnar Olsen, Jon Iver Helgaker, Kenneth Lamond Johansen
Konsulent: Lars Hafstad
Prosjektleder: Silje Linge
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: McDonald's

Hør alle jobbene på Gullmikken.no