McCann vant BEST i andre kvartal

Vinner av Aftenpostens annonsekåring BEST for andre kvartal 2014 er McCann med papirannonse for Statkraft. Annonsen sto på trykk A-magasinet.

50228 4f06f original
Annonsen som vant BEST i andre kvartal 2014.

Vinneren blir premiert med helside i Aftenposten morgen, A-magasinet, K og Innsikt.

Juryens begrunnelse av vinnervalget: «En reformulering av et veletablert spørsmål: Hva skal vi leve av når oljen tar slutt? Den aktuelle problemstillingen belyses på en måte som vekker oppsikt og nysgjerrighet. Enten mottaker kun leser headingen eller tar seg tid til å lese alt, så er budskapet soleklart.

Annonsene er tekstdrevet, men juryen understreker at det visuelle arbeidet er særdeles godt løst. God Art Direction bidrar til å formidle det kraftfulle, norske klimaet. McCann klarer på vegne av kunden å skape goodwill, troverdighet og positive assosiasjoner.»

Vinnerteamet: Eivind Sørlie, Torstein Greni, Anders Berg-Hansen, Paal Tarjei Aasheim, Kristin Lien, Stein Simonsen og Christine Sørvaag Sperre. Foto: Fredrik Myhre

Hva er BEST?

Aftenposten har i 17 år arrangert BEST i samarbeid med Kreativt Forum. BEST skal stimulere til å sette den klassiske printannonsen på dagsorden og øke kreativiteten og diskusjonen rundt print i reklamebransjen fordi Aftenposten ønsker førsteklasses kvalitet på printannonsene i sine produkter.

Kriterieriene for å vinne er at annonsen har en bærende ide, har et klart og forståelig budskap, og den skal være engasjerende. Annonsene som blir plukket ut til juryen kommer fra Aftenposten, A-magasinet, K og Innsikt.

Fagtung jury

Juryen i 2014 består av Kristian Lyse (SMFB), Erik Heisholt (Anti), Svein Larsen (Futatsu), Gunn Helen Hagen (annonsedirektør Aftenposten) og Lars Mitlid (TRY).