McCann vant Sølvmikken for TV 2 Sumo

Radiokampanjen for TV 2s TV-på-internett-løsning vinner gulltroféet i radioreklamekonkurransen Sølvmikken for november. Byrået vant også 3. plass på vegne av Netcom, mens DDB Oslo tok sølv for McDonald's.

13191 f5558 original

Månedens jurykommentarerer har en dramaturgisk snert over seg, fri for ironi og nesten som en fortellerstemme i Radioteateret. Om TV 2 Sumo-kampanjen sies følgende:

«Juryen møttes til førjulsboller og kaffe. Stemningen var god til tross for at det var relativt få innsendte spotter. Det ble konstatert at nivået var ganske bra. Juryen var enige om månedens liste. En klar vinner denne måneden er TV2 Sumo. Fin utvikling av et allerede godt konsept. Disse spottene drar det videre fra å handle om programmene på TV2 Sumo og hva som likes med disse, til å handle om at man kan se TV2 Sumo hvor som helst. Til og med på et kjøkken uten åpen løsning. Tre velproduserte og fine spotter som fortjener månedens førsteplass.»

Byrå: McCann
Kreativt team: Stein Simonsen og Torstein Greni
Konsulent: Jørgen Bjercke
Prosjektleder: Katrine Berget
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: TV2 Sumo
Kundeansvarlig: Ludvig Johansen + Anne Røkenes

Ingen klare svar.
På andreplassen finner vi DDB Oslo med en radiospott for McDonald's, hvor en vag og konfliktsky politiker har forvillet seg inn i burgerkøen uten noen klar formening om hva som står på menyen. Juryen bemerker følgende:

«McDonalds, forrige måneds tredjeplass, tar andreplass denne måneden. Spotten «Politiker» gir et fint bilde av en politiker som ikke er presis. Godt karikert. Dette er en enkel og fin idé på konseptet «Kom som du er». Juryen liker spotten fordi den er så tydelig og karakteristisk. Kaffen smaker bedre etter denne spotten. Mer av dette McDonalds!»

Byrå: DDB Oslo
Kreativt team: Bjørnar Olsen, Joachim Bjørndahl, Joachim Haug, Jon Iver Helgaker og Kenneth Lamond Johansen
Konsulent: Lars Hafstad
Prosjektleder: Silje Linge
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: McDonalds

Simonsen og Greni.
På tredjeplassen finner vi nok en McCann-jobb, også den fra Sølvmikken-gjengangerne Stein Simonsen og Torstein Greni (som i tillegg vant Sølvmikken for oktober for Widerøe). Denne gangen har de laget en sang på vegne av Netcom. Juryens forholdsvis ordknappe kommentar:

«Tredjeplassen går til NetCom. En behagelig og god produksjon. Juryen liker spesielt godt stemningen i denne spotten. Den står ut. Søt, analog og fin. Men vi savner en noe tydeligere idé på «2 for 1» på kino.»

Byrå: McCann
Kreativt team: Stein Simonsen og Torstein Greni
Prosjektleder: Katrine Berget
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Netcom

Hør vinnerne på
gullmikken.no.