Nok en sølvtagg til Try/Apt

Den interaktive kåringen Sølvtaggen for august 2012 går til Try/Apt for kampanjen «#øyablikk» for DNB.

12825 9d716 original

DNB var hovedsponsor for årets Øyafestival. En stor stand ble bygget med ulike aktiviteter, bankrådgivning og utdelinger av freebies. Hvorpå Try/Apts oppgave ble å lage en aktivitet som drev folk inn til denne standen.

Juryen mener Try/Apt har truffet rett på spikeren med denne ideen. #øyablikk tar tak i eksisterende trender blant målgruppen, Instagram og twitter, og bruker det på en smart måte.

– Oppgaven var å skaffe folk til standen. #øyablikk bidro til at 15.000 kom innom hver eneste dag. Klart vi er fornøyd! sier Pia Svärd fra DNB.

– Det er jo moro at vi i Apt har folk som klarer å lage et program som henter bilder fra Instagram, sender de gjennom lufta og får de til å komme ut av en plastboks, sier teamet bak kampanjen.
«Med fire innsendte jobber ble to premiert i august måned. Det skal dog sies at juryen gir kudos for fine illustrasjoner og design for Barnas NAF, og en klapp på skulderen til Sport vs. Rock for bra gjennomført HTML5 side som fungerte fint på alle plattformer. Dette selv om disse ikke nådde opp til premiering for inneværende måned», sier juryleder Jan Finnesand.

Sigbjørn Johnsen? På 2. plass kom Anorak med jobben «Hvorfor skal du digge Sigbjørn Johnsen?» for Changemaker. Changemaker ønsket å engasjere ungdommer til å legge press på Sigbjørn Johnsen slik at han kunne innføre strengere skatteregler for norske bedrifter som opererer i utlandet. Problemet var at ungdommene ikke viste hvem Sigbjørn Johnsen var. Og ved denne utfordringen fikk Anorak oppgave i å opplyse ungdommen slik at de også kunne gi sitt bifall til saken.

Ved å hedre finansministeren fremfor å sverte skattereglementet synes juryen dette var positiv måte å ta fatt i problemstillingen på. Juryen ser at dette kan ha falt i smak hos målgruppen, og synes selv at noen av klippene er ganske så morsomme.

– En noe overraskende kampanje med et lite glimt i øyet, avslutter juryen.

Teamet bak månedens vinner bestod av:
Tekstforfattere: Anders Holm og Sebastian Prestø
Utvikling: Knut Skåla og Øyvind Nordhagen
Design: Rickard Roslund
Konsulent: Knut Bjørgen
Prosjektledelse: Lisa Canneaux
Produksjon av plastbokser: Plastkomp