Nordisk råds filmpris til Dag Johan Haugeruds «Barn»

Som andre norske film noensinne vant Dag Johan Haugeruds drama «Barn» Nordisk råds filmpris på 350.000 danske kroner.

Barn2
Alvorsprat mellom læreren Anders (Jan Gunnar Røise) og hans elev Lykke (Ella Øverbye) i «Barn». (Foto: Arthaus)

Under Nordisk råds sesjon i Harpa i Reykjavik ble det offentliggjort at «Barn», som både er skrevet og regissert av Dag Johan Haugerud, fikk Nordisk råds filmpris i konkurranse med de beste filmene fra Sverige, Danmark, Finland og Island. Prisen på 350.000 danske kroner – som med dagens kronekurs er over 500.000 norske kroner – deles mellom manusforfatter/ regissør Haugerud og produsent Yngve Sæther i produksjonsselskapet Motlys. Denne fordelingen av pengene understreker hvordan film som kunstform utvikles i det tette samarbeidet mellom disse tre funksjonene.

– Vi er utrolige glade og stolte på vegne av «Barn» og alle som har vært med på å lage denne fantastiske filmen. Det er en film som sender deg ut av kinosalen ettertenksom og rikere enn da du kom inn. Det er flott i seg selv med den respons filmen har fått fra publikum og anmelderne, men å få en slik viktig internasjonal pris løfter filmen og filmskaperne ytterligere og bidrar også faktisk til å løfte norsk film til nye høyder, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt. Dette er andre gang en norsk film vinner Nordisk Råds filmpris siden den ble delt ut for første gang i 2002. Forrige gang var i 2016 da Joachim Trier fikk prisen for «Louder Than Bombs», da også med Motlys som produksjonsselskap.

Juryens begrunnelse:

«En trettenåring dør etter en krangel med en medelev i skolegården. Dette er hendelsen som skaper et vell av nye tanker og dilemmaer hos de voksne som omgir dem, og som setter i gang handlingen i Dag Johan Haugeruds ambisiøse og ettertenksomme film «Barn». Med empati og stort alvor går Haugerud inn i forholdet mellom barn og voksne, og stiller inngående spørsmål. Hvor godt kjenner egentlig foreldre og lærere barna de har ansvaret for? I hvilken grad er foreldre forpliktet til å tro på barna sine? I hvilken grad må de beskytte dem? Er det egentlig mulig alltid å handle til barnas beste? Og hvorfor er det verre når det skjer noe dramatisk med et barn enn med en voksen?

Haugerud skildrer komplekse og engasjerende personligheter og situasjoner i en bredt anlagt film som også blir en historie om det moderne Norge. Foreldrenes politiske ideologi siver inn i diskusjonene de har om barna og hvordan de skal ivaretas. Skolens rektor opplever at kravene fra systemet og byråkratiet slåss med hennes egne ønsker og impulser. Dette er kimen til noe av «Barn»s mørke komikk, som bidrar til at filmen aldri blir tung å se på, selv om den handler om et tungt tema. Humoren skinner også gjennom i scenene der de voksne, med varierende hell, må døyve sin egen forfengelighet og aggressivitet for å opprettholde fred og fordragelighet. Noen oppdager sider i seg selv som de ikke er stolte av. Kanskje er de voksne også barn, innerst inne.

Dag Johan Haugerud er en distinkt filmskaper med et helt eget blikk på verden og et usedvanlig godt øre for dialog. Gjennom en årrekke har han opparbeidet varme tillitsforhold til flere av Norges fremste skuespillere, og i Barn bringer de det beste frem i hverandre. Dette er en rik film om det viktigste av alt.»

Om «Barn»

«Barn» hadde verdenspremiere i Venice Days i 2019, og har siden vunnet Gøteborg filmfestivals millionpris Dragon Award til beste nordiske film og skuespillerprisen, filmkritikerprisen på Thessaloniki filmfestival, hele ni Amanda-priser og den norske filmkritikerprisen.