Sølvfisken til Bufdir og Kitchen

Kitchens nye film for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), «Det usynlige barnet», vinner Sølvfisken for mars 2021.

Bufdirusynligbarn

Å være hjemme er dessverre ikke det tryggeste for alle, og med filmen «Det usynlige barnet», som debuterte i mars, ønsket Bufdir å minne folk på å holde øynene åpne for de barna som trenger å bli sett. Ikke minst gjelder dette under pandemien, der barn ikke lenger har de naturlige arenaene og møtepunktene hvor de kan bli sett og fanget opp.

– Derfor har vi laget en film – en viktig film om å se disse usynlige barna. For det er jo det det handler om nå: Å åpne øynene litt ekstra, være en trygg voksen og gjøre en liten innsats for å forsikre deg om at barn i ditt nærmiljø har det bra. Kanskje har du til og med, hvis du kjenner etter, rom for en til? Til et barn som trenger å bli sett?, sa tekstforfatter i Kitchen, Gry Sagvolden, da filmen ble lansert.

«Det usynlige barnet»

I tillegg til tekstforfatter Gry Sagvolden består teamet fra Kitchen av AD Benedicte Svartdahl Killi, konsulent Hans Moe og prosjektlederne Therese Røkke og Ida Holtet Helwig.

Filmproduksjonen er det The Film Agency Oslo som står for, med Kalle Meidell i registolen og Caroline Werring som produsent.

Ekko Agency står for Music Supervision, mens det er Silje Halstensen, bedre kjent under artistnavnet Bendik, som står bak låta som er brukt. Teksten er skrevet av Håkon Ingvaldsen, Omar Mohammed og Halstensen, og sangen «Din hånd» kan du finne her (Spotify).

– Balanserer den emosjonelle historien på en forbilledlig måte

Sølvfiskjuryen sier følgende om vinneren i mars: «Sølvfisken for mars går til en fin film for en flott sak. I et koronaår har vi alle vært mye hjemme, men det er dessverre ikke alle hjem som er like trygge og gode for barn. I reklamefilmen «det usynlige barnet» klarer byrå/kunde å balansere den emosjonelle historien på en forbilledlig måte. Filmens oppbygging og den litt overraskende vendingen gjør at budskapet treffer oss som seere på en sterk måte.

Fine skuespillere og en låt som oppleves som skreddersydd for oppgaven gjør at filmen rører ved deg. Juryen tror på at sølvfisk-vinneren for mars kan bidra til at flere fedre og mødre begynner å reflektere over om de ikke har et ekstra hjerte- og husrom til et barn som trenger å bli sett.»