Sølvfisken til Kirkens Bymisjon og Anorak

Filmen som retter søkelyset mot barn og unge som vokser opp fattige i Norge gikk til topps i september.

Kirkens sølvfisk

Anoraks «lifehack»-film for Kirkens Bymisjon er laget for å minne om at over 100.000 barn og unge i Norge vokser opp i fattigdom. Dette er lett å overse, ettersom de er eksperter på å skjule hvordan de egentlig har det, ifølge en rapport utarbeidet av Kirkens Bymisjon.

Filmen ble entusiastisk tatt i mot da den ble lansert, blant annet ble den trukket frem som en av de beste filmene i september på det kjente filmportefølje-nettstedet Shots.

Se filmen her.

Juryens begrunnelse

«Sølvfisken for September går til Anorak og Kirkens Bymisjon for deres sterke film «Det koster mye å ha lite». Et viktig samfunnstema tas opp og belyses på en ny og forfriskende måte i et moderne formspråk. Juryen er imponert over innsikt, visuelle virkemidler og kreative grep. Resultatet er en film som danner grunnlag for ettertanke og som med enkle virkemidler gjør et sterkt inntrykk. Gratulerer til Kirkens Bymisjon og Anorak!»

Kreativt team fra Anorak er Magnus Høberg Hansen & Pål Høyer-Andreassen. Det er Fastland (nå Bacon) som har produsert filmen, med regissør Marc Reisbig og produsent Audun Lyngholm Wittenberg.