Sølvmikken til Metro Branding og Bertel O. Steen

Desember-Sølvmikken ble vunnet av Metro Branding med en radiokampanje der bilforhandler Bertel O. Steen rekrutterer arbeidsledige flymekanikere. De øvrige pallplassene gikk til SMFB og Både Og for henholdsvis Riis Bilglass og Redd Barna.

Karolineogmartin
Metro Branding-teamet Karoline Evju og Martin Berulfsen står bak kampanjen som vant Sølvmikken i desember.

Den siste Sølvmikken i det gudsjammerlige året 2020 er kåret, og det ble Metro Brandings kampanje for Bertel O. Steen som gikk av med seieren i desember. Vinnerjobben er en rekrutteringskampanje der Bertel O. Steen frister arbeidsløse og permitterte flymekanikere med ny jobb som bilmekaniker, et tiltak gjort i samarbeid med NAV, og tar form av en flykaptein som snakker til passasjerene fra cockpit’en.

Juryens begrunnelse lyder som følger: «Juryen fikk litt KLM-vibber (på den gode måten) da vi hørte på disse, og var enige om at det både var gøy og godt gjennomført. Vi applauderer initiativet til Bertel O. Steen og gir 2020s siste Sølvmikk til disse spottene, med et håp om at 2021 blir et bedre år for landets flymekanikere.»

Det er Karoline Evju og Martin Berulfsen som er teamet bak jobben fra Metro Branding, og som dermed også har vunnet en plass med på «Kreatører på tur» til Lofoten.

– Digg! Der landa vi 2020 greit! Kudos til kunde som tør å fly høyt, he he, sier de glade vinnerne i en kommentar.

Det er Krypton Sound Planet som har produsert spottene.

Lei Situasjon

Lei-situasjon.mp3
Last ned

Ready for takeoff

Ready-for-takeoff.mp3
Last ned

Alicante

Alicante.mp3
Last ned

Mugne bilister

2. plassen i desember går til SMFB med en jobb for Riis Bilglass, der vi møter bilister på telefonen i øyeblikket de blir offer for steinsprut, noe som kan gjøre de frommeste lam til illsinte vikinger på 1-2-3.

Juryens begrunnelse: «Det er fort gjort å koble ut når en stein treffer bilruta. Reaksjonene i spottene føles ekte og gjenkjennbare, selv om den i «Jobbintervju» kanskje er noe kunstig. Dette er uansett forfriskende bilglassreklame uten for mye mas, bare en enkel og fint gjennomført idé. Grattis med sølvmedalje!»

Teamet fra SMFB er Theo Mogens Merkiled og Thorbjørn Havn, mens Sagveien Resort står for produksjonen.

Forlover

Forlover.mp3
Last ned

Besteforeldre

Besteforelde.mp3
Last ned

Jobbintervju

Jobbintervju.mp3
Last ned

Skremt av Mads Ousdal

3. plassen i desember går til Både Og med radiospotten «Mads Ousdal» for Redd Barna og deres eventyrpodkast «Eventyr for barn på flukt», lest opp av nevnte Ousdal.

Juryens begrunnelse: «Veldig godt produsert spot, med fin historiefortelling og nydelig voice fra Mads Ousdal som gjør at vi spisser ørene med én gang. Det er fint at man stoler på at lytteren får med seg det som skjer, men kanskje krever det litt for mye å henge med gjennom hele spotten? Vi gratulerer med en fin bronseplass.»

Det er Eskil Paus og Magnus Solli Andersen som utgjør teamet fra Både Og, som også har produsert spotten.

Mads Ousdal

Mads-ousdal.mp3
Last ned

Ny Sølvmikken-jury på plass

Nytt år betyr ny Sølvmikken-jury. Den er satt sammen av engasjerte og dyktige kreatører som brenner for radio. Samt en blanding av gamle og nye jurymedlemmer for å ivareta variasjon, men også kontinuitet.

Marius Hanstad fra POL stepper inn som årets juryleder, og for øvrig består juryen av Kari Sørbye (Dinamo), Theis Roksvåg Pedersen (Per Høj), Carina Laurhammer (Los & Co). Pia Ølstad (SMFB), Sebastian Prestø (Morgenstern), Kasper Amundsen Tuvnes (Anorak), Glenn Haugen (Tante Randi) og Mari Husby (McDonald’s).

– Det er jo først og fremst en stor ære å få en ledertittel. Leder liksom, det har jeg nesten aldri væt borti før. Men det er sikkert noe man kan venne seg til. Helt klart. Må virkelig takke for tilliten, sier Marius Hanstad.

Store forventninger til året som kommer

– Må også nevne at jeg har store forventninger til radioåret som kommer. Som en slags reaksjon på det litt overskya året 2020. Tror og håper at det dukker opp løsninger som er i stand til å flytte grenser. Er jo veldig glad i sånne type jobber hvor det skinner gjennom at både annonsøren og byrået virkelig tror på nytten av kreative løsninger – med en tydelig strategi i ryggen. Det handler jo om våge litt. Da kiler det her.

Den nye jurylederen er fornøyd med jurysammensettingen

– Med juryen som er samlet i 2021 ligger alt til rette for et knallår. Det skal bli gøy å delta i friske diskusjoner og faglige samtaler, med en liten kaffetår attåt. Det er jo da kaffen smaker best. Så lag radio, de gode spottene er i trygge hender her.

Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.