Starter selvtillitseminar for unge kreative studenter

Med «Gullkalven: Fuck Ups» skal den kreative studentkonkurransen bekjempe prestasjonsangst ved å få etablerte kreatører til å fortelle om egne blemmer.

84269 429fb original
Initiativtakerne: styret i Gullkalven.

I regi av Gullkalven møtte etablerte aktører fra blant annet Trigger, Anti og TRY opp på Hendrix Ibsen på Vulkan i Oslo forrige torsdag, der de holdt personlige innlegg både om egne tabber og pågangsmot foran unge kreative studenter.

Ifølge leder for Gullkalven, Sollin Sæle, er prestasjonsangst en utfordring mange av dagens unge kreative sliter med. Stor interesse for seminaret og gode tilbakemeldinger har gjort at Gullkalven nå vil gjøre eventet til et gjentakende konsept.

Når ting går skeis

Seminarkonseptet, som blir kalt «Gullkalven: Fuck Ups», retter seg mot studenter på en måte som er litt utenom det vanlige. Talerne blir invitert til å gå bort fra den tradisjonelle perfekte case-visningen, og heller vise frem ting som har gått galt på veien til suksess.

– Vi vil få frem at også de flinkeste starter et sted, forteller Sollin. – Jeg er selv kreativ kommunikasjonstudent, og opplever at veldig mange ikke tør å utføre egne prosjekter eller å publisere arbeidene sine fordi de er redd for å gjøre noe feil eller at ting ikke skal bli perfekt nok.

Som kjent: Selvtillit kommer også i flytende form.

Bløffer-syndromet

«Jeg trodde ikke jeg var bra nok» og «Fuck opp mer!» var noen av headlinene som ble tatt opp i seminaret. Bianca Olsson, Kreatør i Trigger, fortalte om følelsen av å bli avvist av en kunde, og viste hvor mange dårlige idéer og tabber som skal til før noen av de aller flinkeste oppnår et bra sluttresultat. Kreativ leder i TRY, Lars Joachim Grimstad, fulgte opp med flere konkrete caser og ufarliggjørende ord om bransjelivet, før Sanda Zahirovic i Anti kjørte en dønn ærlig prat om selvtillitt, veien inn i bransjen og noe hun kaller «Bløffer-syndromet».

– Jeg trodde at jeg hadde hatt flaks med alt jeg hadde fått til, at alle prestasjonene mine bare var tilfeldigheter. Plutselig satt jeg som Chief Marketing Officer i et av Norges beste byråer og følte at jeg var en bløff. Det var ikke før jeg begynte å fortelle om dette til andre at jeg oppdaget hvor vanlig den følelsen egentlig er i bransjen, fortalte Zahirovic.

– Jeg kjente at det hjalp meg veldig å se at så flinke folk også kan levere uperfekte resultater innimellom. Jeg ble absolutt inspirert til å gjøre mer og tenke litt mindre, jeg håper Gullkalven følger opp med flere slike seminarer, uttaler Lasse Sandberg Nilsen, Art Direction-student ved Westerdals.

Bro mellom studier og bransjeliv

Neste seminar vil ifølge Sollin Sæle mest sannsynlig foregå til høsten, og det vil her bli fokusert på å få inn forbilder også fra arkitektur- og interiøribransjen som talere.

– Gullkalven jobber hele tiden for å bygge bro mellom studentene og bransjelivet, og «Rom» er en av de syv kategoriene studentkonkurransen vår tar for seg. Vi vet at disse studentene også sliter litt med perfeksjonisme, og målet vårt er at flest mulig skal tørre å utføre mer og å delta i konkurranser som for eksempel Gullkalven.

Kvelden ble avsluttet med to humoristiske innslag fra Eventgruppen «fuck up Nights Oslo», samt et motiverende innlegg fra Nanny Marie Thorvaldsen ved Høyskolen Kristiania.

– Det er jo lagt opp til at det skal være litt humor i dette også. Folk følger best med når de har det gøy, sier nestleder for Gullkalven, Tor Arne Birkeland.



Annonse: