Stengte Ring 1 og vant Sølvmikken for juni
Per Høj og Statens Vegvesen gikk til topps i juni-Sølvmikken med en kampanje som ganske enkelt varslet om stengingen av gjennomfartsåren i Oslo sentrum.
Som følge av bygging av nytt regjeringskvartal er hovedveien gjennom Oslo sentrum nå stengt i tre år fremover. Kampanjen fra Per Høj og Statens Vegvesen, «Lyden av 1. juli som nærmer seg», oppfordret bilister i Oslo til å legge om rutinene sine.
Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén er det kreative teamet bak kampanjen, og de hadde konsulent Jon Fredrik Sandengen og prosjektleder Nanna Grønli med seg på laget. Det er Både Og som er ansvarlige for produksjonen.
Juryens begrunnelse: Oioi. Da var Sølvmikkvinneren for juni her! Enkel og fin jobb som viser at selv halvkjedelige oppgaver ikke trenger å løses kjedelig. Her ligger idéen i produksjonen, hvilket juryen mener er løst på en fortreffelig måte. Spottene klarer å vekke radiolyttende sjåfører fra første sekund, for så å holde på de, spot etter spot. «Denne jobben er jeg misunnelig på» høres fra en kreatør i juryrommet.
– Utrolig hyggelig utmerkelse!
Dette er den tredje Sølvmikken Theis, Christoffer og Per Høj innkasserer i år, etter topplasseringer for Go-Ahead i både februar og mai.
– Tusen takk for utrolig hyggelig utmerkelse! Ring 1 er kanskje stengt, men i Per Høj reklamebyrå er vi åpne for nye og spennende kommunikasjonsutfordringer, forteller kreatørduoen.
Nærme
Nærmere
Enda nærmere
Nærmest
Stopp
Med utidig skravling på agendaen
Andreplassen i juni går til Anorak, Norske Kulturarrangører og NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), som i sin uhøytidelige kampanje demonstrerer hvor plagsomt det kan være å stå nær en publikummer uten konsertvett. Med seg har de fått et knippe neddempede artister: Emilie Nicolas, Minor Majority, Beharie og No. 4.
Tekst og idé er av Anorak-kreatør Stein Simonsen og spottene er produsert av Sagveien Resort ved regissør Jonas Torgersen.
Juryens begrunnelse: Drit-irriterende radiokampanje, perfekt for sitt formål! Månedens andreplass klarer både å kjede og underholde oss på en og samme tid og få hele juryen til å tenke «Ånei, var det meg på festival i sommer?». Pluss for gode låtvalg – her spiller kontrasten i rolig låt kontra høylydt kompis idéen god. Gratulerer!
Emilie Nicolas – Higher love og Tobias fra millitæret
Beharie – Do I ever cross your mind og har du prøvd banana boat
Trollet som sprakk
Right Price Tiles, Både Og Radiobyrå og tulleringing har gått hånd i hånd i så lang tid at det muligens burde settes opp en blå plakett på Skyskraperhuset i Maridalsveien. Denne gangen oppsøker de mannen bak Facebook-gruppa «Vi som hater Right Price Tiles reklamer», og resultatet kan du høre under.
Juryens begrunnelse: Right Price Tiles gjør en fin videreutvikling på gammelt konsept og konfronterer gammel hater. Godt å høre at sinte folk på internett ikke er så sinte i virkeligheten. Skulle det fantes en kategori for god bruk av amatør, da? Denne ville fått valør, i hvert fall! Vi i juryen går god for denne reklamen for Right Price Tiles!
Det er Hans Kristian Heide og Tom Aksel Mathisen som har kreert reklamen, med konsulent Ola-Per Ekblom og prosjektlederne Mie Sten og Elisabeth Andonov på laget.
Håvard Haaby
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.