Treffer overalt

Hovedfilmen i Widerøes «Hele Norge. Hele tiden»-kampanje har spredd seg farsottaktig i reklamemedier over hele kloden. Og det har skjedd nesten av seg selv.

11667 1a786 original

En rekke norske jobber har blitt vist fram på Creativitys toppliste og/eller Shots' Contender-kåring i høst, blant annet SMFBs «Beröra» for IKEA, DNB-filmen med Clooney og kona i hovedrollen fra Try/Apt, og ikke minst Widerøe-filmen fra McCann med gutten som aldri får nok av det magiske fly-knepet til bestefar.

Finnes det en hemmelig inngang til utenlandske reklamemedier som bare er de få forunt? Eller er det slik at når en film først har blitt vist på Shots.net eller Creativity, så vil også alle andre raskt ha en bit av samme kake?

Snøball. Vi stilte spørsmålet til Stein Simonsen i McCann, som understreker at han langt fra er noen ekspert på området.

– Selv hadde jeg aldri tidligere sendt en jobb til noen medier utenfor Norge før vi nå i høst følte at vi traff litt med den nye Widerøe-filmen. De vi sendte Widerøe-filmen til var vel Creativity og Shots, og da bare ved å følge rutinene for innsending slik de oppgis på nettstedene deres. Derfra begynte snøballen å rulle ganske fort mellom India, Russland, Sør-Amerika og USA. Og får man først interesse fra redaksjoner som Adweek og Campaign blir linkene dit fort spredt av medieinteresserte twitrere rundt omkring, som igjen plukkes opp av redaksjoner andre steder. Dermed begynte redaksjoner fort å henvende seg til oss, uten at vi trengte å foreta oss noe særlig, forteller Simonsen.

Noen av redaksjonene McCann kom i kontakt med ba om å bli holdt oppdatert på nye kampanjer.

Lavere terskel. – Dermed ble plutselig Torp-kampanjen vi gjorde for Widerøe på vårparten også interessant for flere av de samme mediene. For eksempel skriver Contagious Magazine om den nå, selv om den er over et halvt år gammel. Dels blir vel terskelen lavere for å skrive om noe man føler man har fått noe bra fra før, dels blir det jo automatisk mer interessant å se den neste kampanjen fra annonsør X når du vet hva den er en oppfølger til, enn hvis du ikke gjør det. Dessuten er det vel ikke så rart om bransjejournalistene synes det er spennende å kunne skrive om noe litt annet enn Nike og Axe og Google og Coca Cola.

– Kort oppsummert er vel erfaringen at ett godt treff kan lette jobben med å få til de neste, avslutter Simonsen.

Du kan se filmen på YouTube.

Filmen gikk for øvrig til topps i den nye reklameprisen Gullbranson i forrige uke, der den ble kåret til Beste reklamefilm, mens Marius Holst fikk prisen for beste regi. Produsent er Magnus Castracane (4 ½), filmfotograf har vært John Andreas Andersen og etterabeid er ved Storyline.

Team Mccann:
Janne Espevalen, rådgiver
Camilla von Borcke, prosjektleder
Torstein Greni, art director
Charlotte Havstad, formgiver
Stein Simonsen, tekstforfatter
Svein Sælid, planner
Beril Holte Rasmussen, byråprodusent


Annonse: