Visueltprisene delt ut: – Visuell kommunikasjon i verdensklasse

Torsdag kveld ble Visueltprisene 2021 delt ut. Blant gullvinnerne finner vi blant annet Norges første Instagram-bok, artistportrett av ARY laget med kunstig intelligens, en digital plattform for bygging av designerhjem for bier og reMarkables plastfrie emballasje som både er estetisk og gjenvinnbar. Den gjeveste prisen Best of Show gikk til Snøhetta for design av skiltsystemet til franske Groupe Le Monde.

Visuelt bestofshow 2021 1
Visuelt bestofshow 2021 2
Visuelt bestofshow 2021 3

Visueltprisen deles ut av Grafill og har eksistert siden 1993. Formålet er å fremme design og illustrasjon i Norge, stimulere til høy kvalitet og løfte frem profesjonelle og studenter som arbeider med visuell kommunikasjon. Det kom inn 625 bidrag til årets konkurranse, av disse har fagjuryene premiert 42 gull og 100 diplom.

– Vinnerarbeidene i Visuelt viser at designere og illustratører her hjemme lager visuell kommunikasjon i verdensklasse. Kvaliteten på utformingen er svært høy, og kompetansen de bringer inn i prosjekter bidrar både til bedre tjenester og mer brukervennlighet. Her er det godt håndverk og gode kommunikasjonsløsninger i både små og store prosjekter. Det er også betryggende å se at bransjen har hatt såpass mange oppdrag under korona, og også har hatt overskudd og ressurser til å produsere svært høy kvalitet på design- og illustrasjonsjobbene de står bak, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.

– For oss som representerer bransjen er det med stolthet vi med Visuelt som verktøy kan få vist frem hva vi i Norge kan levere innen visuelle fag, sier Renneflott. Og at den høythengende prisen Best of Show gikk til Snøhetta og det franske storkonsernet Groupe Le Monde, viser at mulighetene for hvor man kan finne de store jobbene er langt utenfor våre egne landegrenser. Vi er på en spennende reise hvor utviklingen og mulighetene i faget er store, sier hun.

Best of Show til Snøhetta

Best of Show velges blant alle gullvinnerne. Denne prisen deles kun ut de årene juryen finner et arbeid i særklasse, og prisen gikk til Snøhetta for skiltsystem for Groupe Le Monde.

IxDA og Grafill deler også sammen ut en pris for fremragende interaksjonsdesign med svært god brukeropplevelse. Prisen gikk til NRK for den digitale historien «Hvordan blir klimaet i din kommune?».

Blant de andre gullvinnerne finner vi navn som Bielke&Yang, OlssønBarbieri, Scandinavian Design Group, Andreas Töpfer og Jan Freuche, Carl Gürgens, Rune Døli, Goods, Kim Andre Ottesen og Marius Sunde, Jørgen Brynhildsvoll og TRY, Bakken & Bæck, Robin Snasen Rengård, Julian Schlicht, Cecilie Maurud Barstad og Nina Ansten, Erlend Peder Kvam, Nora Dåsnes, Åge Peterson, Frode Skaren/Uglylogo, Henriette T. Osnes, Behalf, We Oslo og Kulinarisk Akademi, Yokoland, Sopra Steria og Fremtind, NRK, Hyper Games, Marius Sunde og Kim Andre Ottesen, Elias Bjørnson Olderbakk og Erlend Grimeland, Store O og Tante Randi, TRY Motion, Motion Motion Motion og NRK, Medicinehead, Joachim Berg og Sondre Johre.

Alle premierte arbeider er presentert på Grafills nettsider.