Ihlen blir BI-professor

Eks-rockjournalist og medieviter Øyvind Ihlen (f. 1968) har tiltrådt som professor i kommunikasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI.



Øyvind Ihlen er utdannet dr.art. i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Han disputerte for doktorgraden i 2004 med en avhandling om strategisk kommunikasjon i konfliktene om gasskraftverk og utbygging av Alta-vassdraget. Senere har Ihlen blant annet skrevet om norsk oljeindustris strategiske kommunikasjon og omdømmebygging i boka «Petroleumsparadiset» (Unipub, 2007).

Rock Furore. Før ansettelsen ved BI var Ihlen tilknyttet Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har også en stilling ved Høgskolen i Hedmark, og har bakgrunn som journalist og rådgiver. Han har blant annet vært redaktør i Norsk Rockforbunds magasin Rock Furore.

Ihlen har sammen med kollega Peggy Brønn utgitt fagboken «Åpen eller innadvent: Omdømmbygging for organisasjoner» (Gyldendal, 2009). Han er også aktuell med en artikkelsamling om PR («Public Relations and Social Theory: Key Figures and Concepts», utgitt på forlaget Routledge, 2009).

Skriveglad.
Professor Ihlen har vært nestleder i PR-divisjonen til the International Communication Association (ICA) og er redaksjonsmedlem i seks internasjonale tidsskrift. Han har publisert over 30 artikler og bokkapitler. I 2008 fikk han The Pride Award fra PR-divisjonen i the National Communication Association for beste artikkel. I 2009 fikk han pris for beste artikkel i Corporate Communicaitons: An International Journal.