Qvisten henter muskler fra TRY-huset

Animasjonsstudioet bygger opp egen avdeling for kommersielle uttak, og har ansatt Arnt Christian Scheele for å lede satsingen.

Qvistefra Try
Fredrik Kiøsterud og Arnt Christian Scheele (t.h.).

I godt over 25 år har Qvisten Animation begeistret små og store med animasjonsfilmer som «Kaptein Sabeltann», «Fanthomas», «KuToppen», «Knutsen & Ludvigsen», «Fantorangen» og «Flåklypa-filmene». Nå bygger Qvisten opp en egen avdeling som skal jobbe dedikert med kommersielle uttak i selskapet.

Til å lede denne satsingen har Qvisten hentet Arnt Christian Scheele som kommersiell leder. Han kommer fra stillingen som konsulent og digital rådgiver i TRY Apt, og vært på plass i Maridalsveien siden nyttår. Før tiden i TRY Apt var han Head of Digital Media i Los & Co. Scheele har jobbet med digitale løsninger for Norges største merkevarer i mer enn 20 år, og har tidligere jobbet i Dist Creative, Mediafront og McCann.

– Vi skal formidle historiene og karakterene vi skaper gjennom flere kanaler, så det å få inn Arnt med sin digitale bakgrunn, er gull for oss. Med denne satsingen ønsker vi å ikke kun bli oppfattet som et dyktig produksjonsselskap; men også en leverandør av gode, engasjerende og viktige historier til alle flater for våre partnere og kunder. Arnt er den rette personen til å lede denne satsingen og sette nye spennende prosjekter ut i live, sier daglig leder Fredrik Kiøsterud.

– Qvistens uttalte mål er å bli Europas Pixar, og med et slikt ambisjonsnivå var det umulig å si nei til denne muligheten. Jeg har allerede travle dager med kunder i både Norge og utlandet. Kombinasjonen av å sette kreasjon og dramaturgi i system gjennom animerte univers får vi gehør for i flere markeder, og vi har allerede fått på plass samarbeidspartnere både i Storbritannia og USA, sier Scheele.

Skal utvide Qvisten-universet

I tillegg til å jobbe direkte mot kommersielle kunder, skal Scheele også bidra med å utvide historiene fra Qvistens dramaproduksjoner til flere formater og plattformer.

– Det ligger veldig oppe i dagen at å dra historiene ut i spill, online spin-offs, attraksjoner og event vil styrke egne merkevarer, samtidig som våre kommersielle partnere får flere verktøy å formidle sine budskap gjennom. Dette vil absolutt berike det Qvisten allerede skaper, og helt klart forlenge tiden målgruppen lar seg engasjere av innholdet, sier Kiøsterud.

I dag teller selskapet over 70 personer, og det skal flere hoder på plass i løpet av året, melder byrået.

– Qvisten skal fortsette å skape de gode historiene for film og tv, men med den tekniske utviklingen og adferdsendringene vi ser hos vårt publikum faller det helt naturlig å utvide selskapets forretningsområder. Her ser vi bare muligheter, og er veldig glade for at Arnt har joinet laget, avslutter Kiøsterud.