Matias & Mathias

Regiduoen Matias & Mathias er fremdeles i tyveårene, men har allerede jobbet sammen i over ti år. Nå er det ferske Bacon-teamet sultne på å lage mer reklame.

73792 82677 original
M&M: Mathias Eriksen og Matias Rygh. Foto: Christian Belgaux

Inn døren og opp en trapp innerst i en trang bakgård i Grensen finner du oslokontoret til Bacon, det trehodede skandinaviske produksjonsselskapet som har gjort forholdvis gedigen vei i reklamevellinga de siste årene. Deres siste tilskudd på regifronten er Matias Rygh (28) og Mathias Eriksen (27), som begynte å lage film sammen allerede i 16-17 årsalderen, da gjerne i forbindelse med skate- eller snowboardkjøring.

– Siden da har vi skrevet sammen, laget kortfilm og forskjellige prosjekter. I starten var det spennende nok å konsentrere seg om det visuelle. Så ble det en mer gradvis bevissthet rundt historiefortelling og en mer analytisk tilnærming til det hele, oppsummerer de to.

Hos Bacon har de gjort seg bemerket med filmen «Norsk Møteservice» for Widerøe (gjort i samarbeid med Kristoffer Borgli under fanen Ordinary People), den resirkulerte reklamefilmen for MatPrat som er klippet sammen av 30 gamle reklamefavoritter, samt «Oppgradert fiskegrateng» for Findus.


Autodidaktisk tilnærming

De to har ingen formell utdannelse, men tok ansvar for egen læring på et tidlig stadium.

– Vi tok det veldig på alvor fra starten av, og leide oss kontor etter videregående. Men det ble jo til at vi satt mye og så film. Det var jo en utdannelse det også, å møtes hver dag klokken 08.00 for å gå løs på enda en Criterion-DVD, sier guttene og ler.

Var dere i utgangspunktet interessert i reklame, eller er det noe som har kommet til av nødvendighet?

– Vi tilhører generasjonen som så opp til folk som Spike Jonze, Michel Gondry, Jonathan Glazer og Mike Mills da vi var kids, så vi har alltid vært dratt mot reklame siden vi så hvor fine ting de fikk til innenfor feltet.

– Nå er det jo masse bra regissører hos Bacon som vi ser opp til og lærer av.

– Bacon fungerer som en integrert familie, uten adskilte skott, hvor alle hjelper hverandre, skyter exec. produsent Magne Lyngner inn. – Vi bruker den tiden det tar. Det er en definert visjon hos oss at det ikke bare handler om å generere penger, men å gjøre de riktige prosjektene for Matias & Mathias, fortsetter han.

– En ekstremt verdifull holdning for oss, reklame er gøy på nettopp slike premisser. Og alt blir mye bedre når man er ærlige med hverandre og åpne om hva som er eller ikke er bra, sier regissørene.

– En fordel med reklame er at du får skutt ofte og lagd kule ting med en kortere tidshorisont og tydelige rammer. Det blir som et friskt pust hvis du for eksempel samtidig befinner deg i en skriveprosess på et annet prosjekt.

– En annen ting vi setter pris på med reklame er at du hele tiden må argumentere for valgene dine. Vi har jobbet så mye sammen at mye går på intuisjon oss imellom, men i reklamesammenheng må du hele tiden artikulere hva du har tenkt, og det er en veldig sunn greie, sier de.

Reklamehistorisk oversikt

Matias & Mathias sitter på en historisk oversikt over norsk reklame som er ganske unik. Sammen med Anorak saumfarte de over 6000 gamle reklamefilmer for å lage MatPrats nye, gjenbrukte reklamefilm. Regissørene klippet filmen selv.

– En del av regi-jobben på et slikt prosjekt er å prøve og feile til du får satt sammen en mosaikk som fungerer.


Ble dere noe klokere på norsk reklamefilm av å se 6000 av dem?

– Vi la merke til en tydelig tendens de siste ti årene, nemlig at det er veldig mye av de samme ansiktene som går igjen. Det er også morsomt å se på tendensene i hva slags språk som brukes, det har det for eksempel vært veldig mye bruk av nasjonalromantisk voiceover og norsk natur de siste årene. Det hadde vært gøy om noen klippet sammen alle disse til én lang og «ektefølt» film.

Casting-talenter

En del av Matias&Mathias’ selvpålagte utdannelse var å gjøre casting for andres produksjoner.

– For oss var det en veldig viktig prosess, særdeles lærerikt med hensyn til å jobbe med skuespillere. Vi ble flinkere til å kommunisere med folk og være tydelige gjennom castingarbeidet. Nå prøver vi alltid å møte skuespilleren før innspilling og bli kjent med personen, det gir en trygghet på sett.

Duoen er akkurat klare med en humoristisk filmkampanje for Dolly Dimple’s, der castingen var essensiell. Mimikken utgjør nemlig store deler av handlingen, mens dialogen er minimal: «Pizza?».



– Det handler om balanse, at det skal føles naturlig og ekte, uten at det blir veldig dratt i en karikert retning. At humoren springer mer ut ifra situasjonen og rollefigurenes reaksjon på den, snarere enn hvor rare folk ser ut. De fleste vi har brukt på denne produksjonen er amatører, og da må det legges litt ekstra i forarbeidet, men du får betalt ved at de forhåpentligvis oppleves som virkelige mennesker.

Hva må ligge til rette for å gjøre bra reklamefilm?

– Det er selvfølgelig viktig med en kul grunnide og et stort pluss hvis det er et potensial der til å gjøre noe visuelt interessant. At det er så få bilder er litt unikt for reklamefilm. Det gjør at hvert bilde betyr veldig mye, og det krever en presisjon som både er utfordrende og inspirerende. Detaljene blir enormt viktige.

Se regissørenes nettside hos Bacon.