Fargekorrigering blant stjernene

Hvordan holder man seg faglig oppdatert i en så spesialisert bransje som postproduksjon av film? Sammen med Stig Olsen i Lowepost går vi bak lukkede dører hos Technicolor, Warner Bros og Company 3 LA for å lære om hemmelighetene rundt high-end postproduksjon.

Joker courtesy of warner bros
Fra «Joker». Foto © Warner Bros.

Stig Olsen, som inntil nylig var partner og postprodusent i Wemake, har etablert lowepost.com, som gir medlemmene et unikt innblikk i high-end post-produksjon på verdens største filmproduksjoner. Her kan man se anerkjente fagfolk fra de største posthusene dele kunnskap om redigering, visuelle effekter, color grading og motion design.

So
Stig Olsen i Lowepost.com.

En pensjonert fargeforsker

– Ideen om å skape en kompetanseplattform kom tidlig, da det var svært begrenset informasjon tilgjengelig, spesielt innen color grading og finishing, områdene som interesserte meg mest, forteller Olsen.

– Jeg oppsøkte ofte ulike kompetansemiljøer for å få råd og hjelp til å løse ulike utfordringer, og kom tidlig i kontakt med Mitch Bogdanowicz. Mitch er idag en pensjonert fargeforsker fra Eastman Kodak, og han lærte meg blant annet hvordan man emulerer tradisjonelle råfilm-typer med digitale verktøy, og hvordan bygge en effektiv arbeidsflyt rundt dette. Vi skrev etterhvert noen artikler sammen som vekket stor interesse i post- produksjonsmiljøet fordi det ikke var hverdagskost at anerkjente «bakmenn» som Mitch snakket så åpent og detaljert om sine prosesser og metoder, forteller Olsen.

Pastercyzk Bogdanowicz and Steven Shaw ASC
Mitch Bogdanowicz (i midten) var en del av ekspertpanelet på eventet «Shooting with Motion Picture Stocks» arrangert av The American Society of Cinematographers (ASC). Her sammen med Steven Shaw, ASC og Kodak’s technical director Beverly Pasterczyk. Foto © ASC

Selv om Bogdanowicz i dag er pensjonert, er han fortsatt en viktig brikke i «de indre sirkler», og han utvikler blant annet film-emuleringer for flere av de største produksjonene i Hollywood.

– Han jobbet for eksempel tett med sin datter Jill Bogdanowicz hos Company 3 LA med å lage den ikoniske looken til «Joker». 


– For min del var dette en introduksjon til flere tunge post-produksjonsmiljøer, og i løpet av et par-tre år produserte vi over hundre artikler om fargekorrigering sammen med colorister på prosjekter som «O Brother, Where Art Thou», «Band of Brothers», «Mad Max: Fury Road», «Hobbiten», «Sully», «The Walking Dead», «Downtown Abbey», «The Master» og mange flere. Her var det naturligvis noe å lære for alle som er interessert i filmproduksjon og det ble starten på Lowepost, forteller Olsen.

I fargesuitene hos Warner, Technicolor og Company 3

Senior colorist walter volpatto company 3 los angeles
Senior Colorist Walter Volpatto hos Company 3 Los Angeles. Foto: Lowepost
uglybugly
Chris Jacobson grader den populære tv-serien «Suits». Foto: Lowepost
Senior colorist john daro warner bros hollywood
Senior Colorist John Daro hos Warner Bros. Foto: Lowepost

Den naturlige veien videre for selskapet var å lage levende innhold, men det bød på utfordringer, da det ikke er vanlig å slippe filmteam inn hos de store post-husene. Samtidig gjorde det ikke saken bedre at Lowepost ønsket å vise frem råmateriale og tekniske prosesser fra store kjente produksjoner, med alt det fører med seg.

– Med kontaktnettverket som var etablert og signerte taushetsavtaler, fikk vi omsider tilgang til color grading- suitene hos blant andre Technicolor, Company 3, Warner Bros, og Panavision-eide Light Iron i Los Angeles. Sammen med min gode venn og filmprodusent Marius Haugan fra Filmedimagination LA, og Lee Lanier, tidligere instruktør hos Gnomon School of Hollywood, satte vi i gang produksjon av teknisk videoinnhold om prosessene bak blant annet populære TV-shows som «Suits» og «Peaky Blinders».

Følelsesstyrt strategi

Selv om Lowepost startet med postproduksjon har de nå også åpnet opp for å lage unikt innhold for on-set produksjon.

– Vi har blant annet en ganske omfattende produksjon på gang, hvor vi sammen med en anerkjent filmfotograf som står bak musikkvideoer for Nicki Minaj, Chris Brown og Kanye West for å nevne noen, tar oss med bak kulissene for å lære bort kamerateknikk og lyssetting. Jeg har alltid vært inspirert av den kreative galskapen til Jonathan Glazer, Chris Cunningham og de andre «Directors Labels»-regissørene som herjet under MTVs storhetstid, og å jobbe på disse prosjektene minner meg på hvorfor jeg startet med film. Jeg tror også at mange av oss uansett fagfelt har mye å lære av de som lager film fullstendig uten grenser.

Chris cunnningham come to daddy
Fra den epokegjørende Aphex Twin-videoen «Come to Daddy», regissert av Chris Cunningham.

– Samtidig jobber vi med å utvikle et digitalt postmagasin som åpner muligheter for å nå ut til publikumet vi ønsker på en litt annen måte. Selv om det selvfølgelig er lagt en overordnet plan for hva som skal produseres, må jeg innrømme at strategien er litt følelsesstyrt. Det blir ofte bråstopp, tatt impulsive avgjørelser og satt i gang prosjekter basert på magefølelse eller at noe vekker et engasjement i meg, sier Olsen.

Et eksempel på det er da han så HBO-serien «Chernobyl».

– Den inspirerte meg veldig, og det er ting der jeg ville vite hvordan ble løst. Sånt kan det raskt bli innhold av, så når samfunnet åpner opp igjen reiser vi til Soho i London for å gjøre et opptak med en av de mest sentrale i den produksjonen. Noen ganger står jeg også fast i online eller knoter med noe i graden, og ser at det er vanskelig å finne en god løsning på en utfordring. Det kan også være en trigger til å lage innhold, fordi ofte er en ikke alene om akkurat det, fortsetter han.

Nettsamfunn og markedsaktiviter

Det er likevel slik at Lowepost trenger noen holdepunkter for å vite hva slags innhold som treffer, da det koster å lage innhold.

– Derfor har vi også et community forum og kommentarfelt på kurs-sidene hvor vi kommer tett på brukerne og kan fange opp ulike interessefelt og trender, forteller Olsen.


Kommentarfelt lowepost
Fra kommentarfeltet på Lowepost.com.

– Samtidig jobber vi aktivt med kundereisen helt fra oppdagelse til ambassadørnivå på eksterne plattformer, og det å følge dem hele veien gir unik innsikt som kan omsettes til gode valg. Av og til settes det også i gang markedsaktiviteter sammen med andre aktører i samme marked som vi kan lære av.

Veien videre

Olsen understreker hvor viktig det er med faglig utvikling, og å møte andre med samme interessefelt.

– Med dette har vi etablert en arena som også flere norske colorister og andre filmarbeidere er en del av, både for å lære og å lære bort. Selv om jeg ikke lenger er en del av Wemake og kan vie all min tid i online-suiten, har jeg et eget studio hvor jeg fortsatt er aktiv. Det er enormt mye nytt som skjer på post-fronten nå, så det gjelder å følge med, og jeg ser at det er veldig nyttig å bygge bro mellom Lowepost og de prosjektene jeg jobber med, avslutter han.