Anmelderfesten

26806 d636f original
Sendt inn av
NORD DDB OSL
Kunde
Bergens Tidende
Bergens Tidende er sponsor av Bergens Internasjonale Filmfestival, BIFF, og med et uttalt mål om å bryte ned muren mellom avishus og lesere, samt å gjøre seg relevante for en yngre, kulturinteressert målgruppe, brukte vi årets sponsorat til å nettopp invitere leserne inn for å sette sitt preg på avisen og festivalen – via mobilen. Ved siden av å fungere som den mest oversiktelige guiden under BIFF 2015 (med trailere og beskrivelse av filmene), kunne publikum med noen enkle tastetrykk dele sin mening om filmene. Med parametre som "Original", "Underholdende", "Tankevekkende" og "Håndverk" fikk man på noen sekunder lagt igjen en utfyllende anmeldelse – til glede for alle oss andre som skulle navigere i et tettpakket festivalprogram. I tillegg ble man oppfordret til å skrive en anmeldelse – de beste ble premiert og publisert av BT. Et intuitivt, oversiktlig og enkelt design – med hovedfokus på mobil – ble vektlagt da vi skulle nå publikum i "festivalmodus", med all viraken det innebærer. Hele 149 av 158 filmer ble anmeldt på kun 8 dager, og under festivaluken og i ukene som fulgte solgte BT flere prøveabonnement enn noensinne. Med mål om å fornye journalistikken og ta lesernes meninger på alvor, videreutvikles verktøyet i disse dager til å omfatte andre kulturområder.

Bidragsytere

  • Kine Werenskiold
    Konsulent
  • Joachim Bjørndahl
    Art Director
  • Morten Vikanes
    Annet (må beskrives)
  • Julian Hagemann
    Tekstforfatter
  • Jolanta Montvilaite
    Ansvarlig hos kunde
  • Notch
    Webutvikling
  • Silje Linge
    Prosjektleder
  • Notch
    Webdesign
  • Audun Stien
    Grafisk Design