Historiske striper - Felleskjøpet

N Wj Djg Lk FK1 Neue
N Wj Djg Lk FK2 Neue
N Wj Djg Lk FK3 Neue
N Wj Djg Lk FK4 Neue
N Wj Djg Lk FK5 Neue
N Wj Djg Lk FK6 Neue
N Wj Djg Lk FK7 Neue
N Wj Djg Lk FK8 Neue historie
N Wj Djg Lk FK35 Neue
N Wj Djg Lk FK55 Neue
N Wj Djg Lk FK75 Neue
Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
Felleskjøpet Agri
Medalje
Gullblyanten 2020
Diplom, Identitet
3 historiske striper Problemstilling I mange år har Felleskjøpet vært en av Norges mest kjente merkevarer, og har både en logo og en «fjøsdress» med tilnærmet ikonisk verdi. Dagens identitet har kun vært gjenstand for mindre justeringer siden 1970-tallet. Dette har gjort at behovet for en visuell identitet som setter Felleskjøpet i kontekst av en ny tid, tilrettelagt for digitalisering og økende netthandel, har vært overhengende. Felleskjøpet har hatt en tydelig visuell signatur gjennom sin 120 år lange historie, og den oppdaterte identiteten skal være en naturlig videreføring av denne historien. Løsning Vi kjenner alle igjen stripene på et nypløyd jorde. Tegn på at noe nytt skal få vokse og gro. Med dette som bakgrunn lot vi stripene fra FK-dressen være utgangspunktet for redesignet. I tillegg til å bli det bærende elementet i identiteten, ble stripene også det grunnleggende systemet for hvordan layout og uttrykk etableres på digitale og fysiske flater. Designsystemet bidrar til at Felleskjøpet enklere kan ta hånd om sin identitet, og det skaper en sterkere visuell signatur. Logoen ble redesignet, FK Messina ble utviklet som profilfont og i fargepaletten ble assosiasjonene til det grønne forsterket. I sum bidrar grepene til å skape et tydeligere og mer samlet Felleskjøp. Helt uten å miste det som for mange allerede er essensen av Felleskjøpet - jorda som dyrkes til felleskapets beste.

Bidragsytere

  • Lars Håvard Dahlstrøm
    Kreativ leder og grafisk designer
  • Umer Ahmed
    Grafisk designer
  • Benjamin Stenmarck
    Grafisk designer
  • Gørill Kvamme
    Strategisk rådgiver og prosjektleder