Nike Concept Store

40038 89168 original
40044 12c37 original
40047 4fbe1 original
40050 97f11 original
40053 4ca11 original
40056 1c989 original
40059 49a41 original
40062 eb7dd original
40065 94018 original
40068 1b12e original
Sendt inn av
Bekk AS
Kunde
Nike
Nike mener at de i dag ikke kan forvente at det er nok å servere rad på rad med passive produkter. De må fortelle historier godt forankret i lokalmiljøet, og bedriftens visjon. Man må skape en opplevelse, en grunn for folk til å sette av tid til å være fysisk tilstede. Derfor ønsket Nike seg en lokal designer til å lage ny typografi og design til sin Concept Store i Oslos paradegate, Karl Johan. Oppgaven var å utvikle en skreddersydd typografi for ordet "Oslo" og setningen "your only limit is you", og i tillegg visuelle elementer som skulle være med på å fortelle den riktige historien i butikken. Noen av de typografiske retningslinjene var å bruke Futura Bold som referanse, og at typografien måtte kommunisere Nike, sport og norden på en subtil måte. Nike ønsket også å bruke objekter eller ting som er ikonisk til byen Oslo. Dette kunne være et landemerke eller steder der sportsaktiviteter foregår. Kan identiteten til en hel by fanges i en font? Og enda viktigere: hvor begynner man å lete etter inspirasjon? Det første som ble gjort var å gå i Oslos gater. Ønsket om å kommunisere Oslo, Nike, sport og Norden i en font var ikke lett siden fonten skulle være lite detaljert og innholdet var komplisert. Det ble brukt lang tid på innsiktsfasen der vi såg på arkitektur, natur, omgivelser, design, samlingsplasser osv. Typisk Oslo kan være Slottet, Bislett, Operaen, Barcode, Holmenkollen, Vigelandspargen og Akerselva, men typografi, kunst, natur, farger, design osv setter også sitt preg på en by. Inspirasjonen til den nye typografien for Nike ble funnet på Bislett Stadion. Etter mye vandring, speiding og grubling var det de karakteristiske linjene fra løpebanene som ble utslagsgivende for det kreative uttrykket. – Bislett har en sentral plass i Oslos historie som en internasjonal arena for sport og folkefest, på høyde med ikoniske Holmenkollbakken. Linjene fra løpebanen la grunnlaget hele typografien.. Den valgte retningen "lines of sport" ble tatt ut på ulike måter i butikken. Linjene ble brukt på logo, flere installasjoner og på vegger. Babusjka motion studio har komponert en casefilm av prosjektet og fikk nesten frie tøyler til å tolke konsept og løsning. Filmen er en abstrakt lyd-visuell reise gjennom et løp fra start til slutt. Ved å bruke designelementer fra typografien ”Oslo” gjengir den kampen om å vinne løpet, men også den indre kampen om å ikke miste fokus og å bevare roen. Som en liten hyllest til Karsten Warholms seier i 400m hekk i VM, satte vi den endelige nedtellingen til hans vinnende tid, som var 00:48:35. Denne prestasjonen gjorde ham til den første mannlige norske idrettsutøveren til å vinne en løpevent i et verdensmesterskap. Med abstrakt animasjon og lyddesign fra Petter Haavik får vi se en presentasjon av Oslo-fonten og på samme tid ta et dypt dykk ned i designelementene som konstruerer den.

Bidragsytere

  • Babusjka Animation
    Regissør
  • Thijs Pulles
    Annet (må beskrives)
  • Eyelevel
    Annet (må beskrives)
  • Confetti Reclame
    Annet (må beskrives)
  • Joel Clifford
    Annet (må beskrives)
  • Hans Christian Øren
    Annet (må beskrives)