Verdens mest likestilte land

Sendt inn av
TRY
Kunde
Tankesmien Agenda
Medieplassering
Facebook/egne kanaler og redaksjonelle innlegg
Norge er et av verdens mest likestilte land, og mye av kritikken mot kvinnedagen i Norge handler ofte om at norske kvinner ikke lenger har noe mer å kjempe for. Derfor ville TRY i oppgave fra Tankesmien Agenda undersøke hvor likestilte vi egentlig er. Vi gjennomførte et eksperiment med studenter på Markedshøyskolen, inspirert av en studie fra Harvard Business School. Over 100 studenter fikk forelagt en historie om en suksessrik karrierejeger. Teksten var identisk med unntak av én detalj – halvparten av studentene fikk lese om en mannlig leder, og den andre halvparten om en kvinnelig. Hovedkonklusjonen var at norske unge studenter dømte ulikt basert på kjønn. Selv om Norge er et av verdens mest likestilte land, har vi fremdeles en vei igjen å gå. Vi ønsket å lage en kampanje med mål om å skape debatt på redaksjonelle og sosiale flater basert på konkrete funn som kunne engasjere befolkningen til å bli mer bevisst på holdningene sine. Filmen av prosjektet ble publisert på sosiale medier og sendt som pressepakke til en rekke redaksjoner i forbindelse med Kvinnedagen 8. mars. Filmen og eksperimentet skapte stort engasjement og debatt rundt likestilling og kvinnedagen, både i tradisjonelle, nasjonale og sosiale medier. Den 8. mars 2015 ble innholdet i kampanjen ett av hovedoppslagene til NRK Dagsrevyen hvor blant annet statsministeren kommenterte saken. Funnene ble videre debattert og omtalt i en rekke redaksjoner, blant annet VG TV, TV2 og NRK P2. Filmen og funnene blir fortsatt referert til i likestillingsdebatten.

Bidragsytere

  • Juliane Stensrud
    Art Director
  • TRY
    Reklamebyrå
  • Silje Kjenseth-Wynter
    Prosjektleder
  • Lina Aas-Eng
    Annet (må beskrives)
  • Birger Sætre
    Regissør
  • Lilly Maria Flakk
    Tekstforfatter
  • Sindre Fossum Beyer
    Annet (må beskrives)