Creativity First 2024: Kreativ intelligens

18. september inviterer vi til konferansen Creativity First med temaet Kreativ intelligens. Norges eneste fagdag med fokus på kreativitetens rolle i markedsføringen.

Arrangeres av Kreativt Forum

Kreativitførst

Kreativ intelligens er årets tema for Creativity First, den eneste fagdagen med fokus på kreativitetens rolle i markedsføringen. Vi ønsker å fremheve det menneskelige aspektet i prosessen, både med og uten teknologi. Kunstig intelligens er her for å bli, men det gjør det enda viktigere å styrke vår kreative intelligens. Vi skal dykke ned i alt fra kreative samarbeid og beslutningsprosesser og nudging til konkrete eksempler på vellykkede kampanjer.

Deltakerne vil få inspirasjon, nye idéer og konkrete verktøy de kan bruke i sitt eget arbeid.

Noen nøkkeltall fra tidligere:

  • 350+ deltakere 98% var fornøyde, 91% ønsker å delta igjen

Program

Vi gjør oppmerksom på at deler av konferansen holdes på engelsk.

  • Fra himmel til helvete – og tilbake igjen: Ida Håvik, BankID

    LYS368671 Ida Haavik 009

    Historien om Glupsk Nonne.

    BankIDs «Glupsk nonne» vant gull i «Håndverk» og «Kortfilm» på Gullblyanten og var nesten topp på Gullfisken. Filmen er hyllet for sin kreative og humoristiske tilnærming. Visste du at nonnen, følsom skater, vimsete doktor og høflig tyv egentlig var skrinlagt før lansering? BankIDs leder for marked og kommunikasjon Ida Håvik deler historien om hvordan nonnen ble gjenopplivet på årets Creativity First! BankID ble reklamebransjens favorittkunde 2023 og vant Kundeprisen på Gullblyanten.

  • Westerdals for voksne LIVE: Anders Muurman Holm m/gjester

    Skjermbilde 2024 06 07 kl 14 37 53

    I tillegg til å være fjorårets æresprisvinner og en fabelaktig kreatør, er Anders Muurman Holm programleder for podcast-serien Westerdals for voksne. Vi har gleden av å være vertskap for høstens sesongpremiere live på Vulkan Arena under Creativity First. Ikke gå glipp av muligheten til å oppleve podcastens reise fra hodetelefonene dine til scenen på Vulkan Arena. Anders Muurman Holm vil ta et dypdykk i påvirkning:

    "Faget vårt er ikke «15 sekunder tvunget OLV med buskap fra start». Faget vårt er påvirkning. Sesong to av Westerdals for voksne handler om hvordan vi påvirker, helt konkret. Det blir dritspennende!" sier Muurman Holm.

  • Westerdals for voksne LIVE: Randi Liodden

    Unnamed 3

    Randi Liodden er satiriker, manusforfatter og meme-dronning. Akkurat nå skriver hun vitsene i Nytt på nytt. Hvorfor vil ikke de morsomste tekstforatterne jobbe med reklame lenger? Hvordan henger intelligens og humor egentlig sammen? Hvordan kan vi bruke vårt iboende ønske om å gjengjelde tjenester til å påvirke folk? Så mange spørsmål og Randi kan sikkert svare på alle! Ikke gå glipp av samtalen mellom henne og Anders Muurman Holm på Westerdals for voksne LIVE!

  • Westerdals for voksne LIVE: Ole Christian Apeland

    Ole Christian Apeland

    Ole Christian Apeland mener selv å ha har svaret på hvorfor det går så dårlig med reklamebransjen. Han startet PR-byrået Apeland allerede i 1988(!), og har gjennom podcasten Lederliv intervjuet mer en 350 av Norges fremste sjefer. Ole Christian Apeland kommer til Westerdals for voksne LIVE for å snakke om vårt sterke indre behov for å fremstå konsistente med tidligere valg, og hvordan vi som reklamefolk kan bruke det i hverdagen.

  • Contagious Creativity - Katrina Dodd, Senior strategist and Editor at large, Contagious

    Katrina Stirton Dodd

    Med Contagious Creativity får du servert de skarpeste kampanjene fra alle verdenshjørner. Katrina Dodds eklektiske utvalg trekker på det nyeste arbeidet som er omtalt i Contagious IQ, og representerer et bredt spekter av kategorier, markeder og kreative utfordringer. Denne sesjonen fokuserer på å levere inspirasjon med solid støtte av innsikt, resultater og overførbare lærdommer. Målet er å gjøre deg misunnelig, men også smartere.

    Du vil høre om:

    - Inspirasjon og innsiktsarbeidet bak den enkelte kampanje.

    - Katrina Dodd og Contagious’ vurdering av hvorfor kampanjene fungerte.

    - Hva vi kan lære av disse kampanjene som er overførbart til andre kategorier og utfordringer.

    - Nye måter å takle kjente problemer på.

  • Midten er lava: Tom Engli Storsveen, ANTI

    Anti Tom2

    De fleste merkevarer er for dårlig posisjonert og definert. Trygt plassert i midten, laget for å favne alle, og ikke støte noen. Kompromisser, utydelige formuleringer og kompliserte modeller vinner frem, og man sender heller problemet videre til kreative byråer – som må lage gull av gråstein.

    Merkevarer må ut av midten, for midten er ikke trygg, midten er lava! Ta kampen på merkevarenivå – Hvis man bruker kreativitet strategisk, kan den gjøre enda større forskjell og gi deg et urettferdig forsprang.

  • Blueprint for Brand Growth: Amund Bråthen, Kantar

    Amund Bråthen DSC 0767 lowres

    Hva får du når du møysommelig analyserer 5,4 milliarder datapunkter om holdninger til merkevarer og 1,1 milliarder datapunkter om forbrukeratferd, relatert til over 20 000 merkevarer i mer enn 540 kategorier over en periode på 10 år? Svaret er Kantars imponerende rapport, Blueprint for Brand Growth. Denne rapporten gir et innsiktsbasert rammeverk for markedsførere som ønsker å utvikle sterke og lønnsomme merkevarer. Amund Bråthen (Seniorkonsulent, Kantar) vil lose Creativity First-publikummet gjennom rapportens funn, men vi kan allerede avsløre én ting: kreativitet spiller en sentral rolle.

  • Hva er det som egentlig kjennetegner dem som lykkes med KI?: Daniel Andersen, Google

    1697437106923

    Kunstig intelligens traff næringslivet som et lyn fra klar himmel i fjor. For mange ble det en både blendende og sjokkartet opplevelse, der noen søkte ly fra stormen mens andre stupte rett i. Men det er også de som over tid har observert hvordan KI-teknologi sakte, men sikkert har formet livene våre. En av dem som har fulgt denne utviklingen tett, er Googles Daniel Andersen som har jobbet med KI i over ti år. Han har sett hvordan teknologien har utviklet seg, og hvordan ulike bransjer har fulgt etter – eller latt være. Men hva er det egentlig som skiller de firmaene som virkelig lykkes med KI fra resten? Hva kjennetegner menneskene som løfter bedriftene i møte med teknologien?

  • Konferansier: Torstein Drogseth, ANTI

    Torstein drogseth 980

    Torstein Drogseth, ANTIs Head of advertising, er årets konferansier! Han imponerte på fjorårets Creativity First med budskapet «ingen liker at alt er likt». Nå er han tilbake for å være limet i årets arrangement.

  • Programtider:

    • 11:30: Dørene åpner/lunsj
    • 12:00: Velkommen v/ Torstein Drogseth
    • 12:05: BankID, Ida Håvik: Fra himmel til helvete. Og tilbake igjen.
    • 12:30: Google, Daniel Andersen: Hva er det som egentlig kjennetegner dem som lykkes med KI?
    • 12:55: Westerdals for voksne: Randi Liodden
    • 13:25: Pause
    • 13:40: Contagious, Katrina Dodd: Contagious Creativity
    • 14:30: Kantar, Amund Bråthen: Blueprint for Brand Growth
    • 14:55: Pause
    • 15:10: ANTI, Tom Engli Storsveen: Midten er lava
    • 15:35: Westerdals for voksne: Ole Christian Apeland
    • 16:00: Etterfest på Pokalen

Om konferansen

Creativity First er Norges viktigste arena for faglig påfyll og gode diskusjoner for alle som jobber med kreativ kommunikasjon og markedsføring.

Creativity First er Kreativt Forums årlige halvdagskonferanse som belyser kreativitetens rolle i verdiskapingen. Programmet er utviklet i samarbeid med Contagious London og byr på internasjonale forelesere og inspirerende foredrag du ikke finner andre steder.

For at vi som bransje bedre skal forstå hvordan vi kan utnytte kreativitetens potensiale, er gode arenaer som Creativity First viktig. Jeg hadde stort utbytte av konferansen og oppfordrer alle som jobber med markedsføring til å delta.
Ole Andre Skarbøvik
Ole Andrè Skarbøvik Commercial Director, RiksTV
Creativity First er uten tvil vel anvendte timer! Tettpakket, velfylt og med et spenn i foredragsholdere som var passe bredt til at alle med interesse for kreativ kommunikasjon garantert vil få påfyll til samtaler rundt bordet på jobben.
Janne Brenda Lysø
Janne Brenda Lysø Kreativ Leder, POL
Creativity First er første prioritet innen mylderet av konferanser og foredrag. Flott agenda med spennende foredragsholdere, som setter kreativitet innen marketing og kommunikasjon først. Vi sees der!
Kristian Schøning smfb
Kristian Schøning-Kristiansen Direktør for strategi og merkevare

En stor takk til vår samarbeidspartner

  • Bring 1