Veivalg 1

Et introduksjonskurs i medie- og kommunikasjonsstrategi. Kurset erstatter tidligere MRA1 og Mediestrategi fra Kreativt Forum og Mediebyråforeningen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver de ulike bransjeaktørenes roller, samt prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon.

Arrangeres av Kreativt Forum

Veivalg 1 hovedbilde 16 9 v2


Veivalg 1
er et introduksjonskurs fra og til medie- og kommunikasjonsbransjen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver de ulike bransjeaktørenes roller, samt prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon. På kurset gir vi deg en strukturert tilnærming til ditt markedsarbeid, hvor vi kombinerer teori og praktiske eksempler med relevante caser. Kurset avsluttes med en individuell eksamen online.

Veivalg 2 er for deg som har noen års erfaring med markedsføring og ønsker å lære mer om hvordan man jobber med strategi i medie- og kommunikasjonsbransjen. Les mer her.

I samarbeid med ledende medie- og reklamebyråer, har Kreativt Forum og Mediebyråforeningen utviklet kursene Veivalg 1 og 2. Kursene er en fornyelse av MRA og Mediestrategi. Resultatet er et komplett utdanningstilbud innen strategisk medie- og kommunikasjonsrådgivning. Over 700 rådgivere og konsulenter har blitt sertifisert gjennom tidligere kurs.

Hvem bør delta?

Kurset er for deg som er relativt ny i reklame- og mediebransjen, enten du jobber på annonsørsiden, i et medie eller i et byrå. Det vil også være nyttig for deg som har jobbet lenger, men spesialisert, og som ønsker å få en bredere kompetanse. Kort sagt: Dette er kurset for alle som vil lære mer om markedsføring og utarbeidelse av medie- og kommunikasjonsstrategier.

Hva inneholder kurset?

Kurset er basert på forelesninger, cases, diskusjoner og gruppearbeid. Foreleserne er noen av bransjens beste hoder.


Dag 1: Perspektiver på bransjen

  • Velkommen til kommunikasjonsbransjen
  • Kundens forventninger til aktørene
  • Historien til kommunikasjonsbransjen i Norge
  • Kanalenes utvikling og hvordan man tilpasser seg de ulike virkemidlene (teknologidrevet)
  • Samhandling og integrasjon på tvers av disipliner
  • Introduksjon til ulike virkemidler for effektiv kommunikasjon
  • Fakta eller myter? Ingen kanaler er døde. De fleste lever i beste velgående

Dag 2: Praktisk bruk av en strategimodell

  • Kreativitet og regneark - Strategimodellen
  • Målhierarkiet
  • Case
  • Utfordring, innsikt, diagnose og utvikling
  • Målbare effekter vi kan skape med markedskommunikasjon og mediebruk

  • Verdien av kundedata nå og i fremtiden

  • Verdien av kreativitet som et virkemiddel for å oppnå effekt
  • Gruppeoppgave

Dag 3: Den nye verktøykassa

  • En mediekjøpers hverdag
  • Personalisert kommunikasjon
  • Levende bilder og lyd
  • Digitale virkemidler (SoMe, Søk, Display)
  • Opplevelsesbasert kommunikasjon
  • Print og DM (fysisk og digitalt)
  • Influencer marketing
  • Forbruker-PR

Dag 4: Inspirasjon

  • Multimediaplanlegging
  • Kanalenenes formidlingsegenskaper
  • Ulike kanaler krever ulikt innhold
  • Kreativ bruk av mediekanalene
  • Vinnerjobber - eksempler
  • Oppsummering


Eksamen

Etter gjennomført kurs, må du bestå en 3 timer skriftlig online eksamen (multiple choice + drøfteoppgave). Eksamen blir sendt på epost og du kan gjennomføre der du selv ønsker. Etter bestått eksamen, får du tilsendt kursbevis.

  • 700+ deltakere har gjennomført tidligere kurs hos MBF og KF
Veivalg 1 er et svært matnyttig kurs både for den enkelte deltaker og deres arbeidsgiver. Vi bygger på det beste fra MBF og KF sine tidligere kurs, som begge har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Med dyktige og engasjerende foredragsholdere fra alle sider av bransjen vil deltakerne både få innsikt i nyttige verktøy og modeller de kan ta med seg inn i sitt daglige arbeid, og også inspirasjon fra de beste annonsørene og byråfolkene.
Sten2 004
Sten Bråthen Strategidirektør, Mediacom
Veivalg 1 er for deg som er relativt ny i kommunikasjonsbransjen, enten du jobber hos en merkevare, hos mediene eller i byrå. Det vil også være nyttig for deg som har jobbet i bransjen en stund, som har behov for å oppnå en bredere forståelse av de ulike aktørene i kommunikasjonsbransjen og hvordan man jobber. Kurset gir deg en innføring i en bransje i stadig endring, og beskriver en rekke prosesser, modeller og verktøy som kan brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon
Bilde Ben Christensen
Ben Christensen Strateg / Partner, AntiDiffer
(Tilbakemelding fra tidligere kurs): Strukturert faglig tilskudd, relevant nettverksbygging og virkelighetsnære caseoppgaver står i sentrum gjennom kurset. Man får mye igjen for den teoretiske biten, spesielt fordi kunnskapen blir testet i reell kontekst gjennom avsluttende eksamen. Dette var en perfekt innføring for meg som ny i bransjen, men jeg erfarer at selv godt erfarne drar med seg svært anvendelige kunnskaper og refleksjoner, enten man jobber som annonsør, i byrå eller mediehus.
Jonas Stoltz
Jonas Stoltz Media Controller, Starcom
(Tilbakemelding fra tidligere kurs): Jeg er meget fornøyd med Mediestrategi kurset og vil anbefale dette til personer i mediebransjen samt annonsører da det gir en god innsikt i de forskjellige parters roller i en komplisert mediehverdag. Kurset har gitt meg en økt forståelse for viktigheten av medienes samspill, kompetansen til å utvikle en god mediestrategi og mediebudsjett for mine kunder og ikke minst mange nye gode relasjoner.
Daniel G Thunestvedt 2
Daniel G. Thunestvedt KAM, P5
20181018 163151
20181017 140653
20181017 140354
20190212 104903
20190207 091531
20181017 140620
KF og MBF logo liggende stor