Blomqvist gjør merkevaraktivering med med original vri i Bergens nye kreative storstue
Norges eldste auksjonshus er ute med en Generasjon Z-vennlig fanzine som del av en ukonvensjonell merkevareaktivering hos unge målgrupper.
Den kreative strategen Peder Haugfos og designer Mario Urban i PART Design i Bergen har gjort en litt utenom det vanlige merkevareaktivering for Norges eldste kunsthandel, Blomqvist, hvor de fremmer kjøp av kunst og antikviteter gjennom å utforske et ungt og visuelt formspråk.
– Vi har bygget et community for Gen Z med interesse for sofistikert gjenbruk, og vi har laget en innovativ fysisk katalog med masse referanser til popkultur og ung estetikk. Dette er langt utenfor hva som er standard i denne bransjen, forteller Haugfos.
Denne uken ble det arrangert lanseringsfest av «katalogen» på Bodega, et nytt samlingspunkt for design- og arkitektmiljøet i Bergen, drevet av nettopp PART Design Bergen. Bodegaen huser faglige arrangementer og blir et møtested for byens arkitekter, designere og andre kreatører. I tillegg huser de en liten bokhandel med nisjebøker innenfor nevnte felt.
– På lanseringsfesten fikk unge mennesker kunnskap om hvorfor det er smart og gøy å drive med sofistikert gjenbruk. Mange i salen er helt ukjente med Blomqvist som merkevare, men er interessert i gjenbruk. I salen var artister, influensene, kunstnere, skikjørere og unge nysgjerrige om hverandre, forteller Haugfos.
Vil nå ut til neste generasjonen
Målet med kampanjen er å nå ungt og å knuse myter som at det bare er gamle og velbeslåtte folk med monokkel og silketørkler i halsen som handler på auksjon.
– Det er faktisk mulig å innrede et helt hus med alt fra bestikk til stoler, bord og ting på veggene med objekter som er mye fetere, av høyere kvalitet og som holder seg, eller stiger i verdi mens du bruker det. Vi ønsker med dette å nå ut til den neste generasjonen av kunst-, antikk- og designentusiaster gjennom en kampanje som er langt unna hva som er standarden i denne bransjen. Veldig glad for at Blomqvist gir oss tillit til å teste ut idéer, forteller Haugfos.
Men det handler ikke om å være kul bare for kulhetens skyld.
– Det handler om å være autentisk og relevant, ikke bare å følge de siste trendene. Det er uhyre vanskelig å nå igjennom i 2024, men for å klare det så må man gjøre to ting: Slutte å teste og søke trygghet basert på hva som funker for andre og som har funket tidligere. Man må tappe inn i subkulturene og lage noe innhold som skriker litt fra normalen, rent estetisk, konkluderer Haugfos.